Noord Spanje 2019

geplaatst in: Camperreizen | 6
Duur: 3 weken. Afstand: ca 4500 km.

Tussen de behandelingen door ben ik (Mariëlle) de camper alvast gaan inpakken. Een zomerse dag vandaag, dus dat belooft wat. We vertrokken na een hapje te hebben gegeten om 18.15 uur richting België, waar we op de camperplaats bij het Belgische Putte zijn gestopt. Op deze camperplaats mogen officieel 2 campers staan, maar er is ruimte genoeg. Uiteindelijk stonden we hier met 5 campers. Er is gratis drinkwater bij de plaats, en een loosput. Maar verder zijn er geen voorzieningen op deze gratis plek. De volgende dag begonnen we om 8.30 uur aan de reisdag. Bij een Belgische Aldi nog even inkopen gedaan en een broodje gehaald voor de lunch en rond 16.30 uur bereikten we Camping Noue Marrou, bij Ligny Le Chatel in Frankrijk. Deze kleine doorgangscamping vonden wij een prima plek, met een enthousiaste eigenaar. Je betaalt hier € 12,50 per nacht en je kunt zelf een plaats kiezen. Heerlijk om hier even te relaxen, de camper en onszelf bij te tanken en de volgende dag verder te reizen. Het doel was dit keer een camping onder Limoges en wel Camping de Montreal, waarvan de eigenaren Nederlanders zijn. We kwamen hier pas rond etenstijd aan, dus hebben we heerlijk in het restaurant op de camping gegeten. De camping ligt aan een (vis- en zwem-)meer waar we ’s avonds nog even omheen zijn gewandeld.

De Bielsa tunnel, op de grens tussen Frankrijk en Spanje

De daaropvolgende dag hebben we eerst uitgebreid ontbeten en lieten we de camping weer achter ons om richting de Pyreneeën te gaan. Het plan was een camperplaats in het Franse deel van de Pyreneeën, maar zoals het vaker gaat gooide het weer roet in het eten. Het bleef wat bewolkt in Frankrijk. Daarom doorgereden naar Spanje, via de tunnel in de Pyreneeën. En inderdaad: eenmaal door de tunnel was het heerlijk weer in Spanje, met strakblauwe lucht en zon. Wij kozen voor Camping Peňa Montanesa, dat bij het plaatsje L’ Ainsa ligt. Vanaf de camping kun je naar l’Ainsa wandelen en dat deden we de volgende morgen. Het oude gedeelte van dit stadje is heel leuk om te zien. Ook zagen we een paar keer een rode wouw en rondom de bergen cirkelden de vale gieren. Een mooie wandeling en een mooie camping, waar we dan ook twee nachten zijn gebleven.

Uitzichtpunt tijdens de wandeling in omgeving L'Ainsa
Uitzichtpunt tijdens de wandeling in omgeving L’Ainsa

Na wat boodschapjes zijn we over de binnenwegen naar onze volgende bestemming gaan rijden. Tijd is hier relatief: als je denkt ongeveer 2 uur te doen over een route, tel daar dan maar minimaal 1,5 uur bij op, want het kost tijd over de kleine (groene) wegen, maar het is de moeite waard. Zo reden wij op een smalle weg, waar heel veel gieren vlogen. Een bocht verderop zagen we waarom: bij een boerderij stond een container met slachtafval, waar de gieren in grote getale op af kwamen. Prachtige foto’s kunnen nemen van deze imposante vogels, want vale gieren zijn als ze volwassen zijn tussen 95 en 110 cm groot. Fijn om te zien dat er hier in Spanje zoveel van deze gieren zijn, want de gieren leggen gemiddeld maar 1 ei per jaar en doen er een half jaar over om het jong groot te brengen. Het is mede te danken aan boeren die zo nu en dan slachtafval achterlaten dat de gieren het zo goed kunnen doen.

Vale gieren aan de maaltijd

Door de ‘death valley’ van Spanje gereden om te stoppen op de gratis camperplaats bij de grotwoningen van Arguedas. Deze grotwoningen mag je ook bezichtigen. De woningen in gaan wordt afgeraden, maar is natuurlijk wel heel erg leuk. De grotwoningen zijn aan het eind van de 19e eeuw gemaakt en werden bewoond door de armere bevolking. Er werd handig gebruik gemaakt van het daglicht, want een stroomvoorziening kon men niet betalen. De woningen hebben geen gangen, het ene vertrek loopt naadloos over in het volgende vertrek. In de jaren ‘60 werden de grotwoningen verlaten, door de komst van sociale woningbouw. ’s Avonds worden de woningen mooi verlicht door verschillende kleuren lampen. De camperplaats is dan ook aan het eind van de dag helemaal vol. De volgende dag reden we een stuk van de Rioja-wijnroute naar Camping De Haro. Een mooie, ruime camping, waar het zwembad in aanleg is. We vergisten ons even in de siësta toen we het stadje bezochten: de winkels zijn open tot 14 uur en gaan daarna pas weer tussen 17 en 20 uur open. En om 16 uur is er dus niets te beleven.

Camperplaats Arguedas

Op Hemelvaartsdag verlieten wij camping De Haro en reden een route richting Orbaneja de Castillo. Dit plaatsje wordt doorkruist door de rivier de Ebro en staat bekend om de bijzondere grillige rotspartijen, waar ook weer de vale gier zich thuis voelt. Ook nog door een hele mooie kloof gereden met de camper en meerdere prachtige uitzichtpunten gezien. Ook vandaag weer een onbewolkte dag, dus dat maakt het nog mooier. Onderweg een rotskerkje bekeken en gestopt bij een mooi uitzichtpunt met zicht op de Picos de Europa, onderdeel van het Cantabrisch gebergte. De lammergier schijnt hier ook voor te komen, maar wij hebben er geen kunnen spotten. Bij de stad Potes zijn wij op de doorgangscamping van La Viorna gaan staan. De plekken op de camping zijn niet groot, maar ook vanaf de camping kun je de besneeuwde toppen van de Picos de Europa zien. Helaas moest het zwembad nog worden gevuld, dus de volgende dag zijn wij weer verder getrokken richting de kust. Na een camping met een te lage poort achter ons te hebben gelaten kwamen we terecht op Camping Caravaning Oyambre. Voor de wat grotere campers zijn hier speciale plekken op een betonplaat en ook weer prachtig uitzicht hier. Deze camping heeft een binnen- en buitenzwembad en met de 28 graden vandaag was dat heerlijk. Prachtig sanitair en ook deze camping (zoals volgens mij alle campings in Noord-Spanje) kost met ACSI-korting 20 euro per nacht.

Playa San Vincente de la Barquera

Vanaf de camping kun je wandelen naar het zandstrand van San Vincente de la Barquera, waar ook een leuke strandtent zit, waar wij zijn neergestreken. Heerlijk genoten op deze camping, maar na een paar dagen weer door gereden langs de kust om naar de camperplaats bij Bilbao te gaan. Een beetje verwarring met de beheerder die ons vertelde dat we zelf een plekje konden kiezen en vervolgens vond dat we een verkeerde plek hadden gekozen. Zo kwamen we op een andere plek te staan, waar onze gezellige buren van de beheerder ook moesten verkassen.

Met bus 58 kun je vanaf deze camperplaats naar het centrum van Bilbao (of naar het Guggenheimmuseum). Wij kozen ervoor om naar het oude centrum van Bilbao te gaan, dat ontzettend gezellig is. In Mercado de la Ribera, een soort grote markthal, gelegen langs de rivier Nervión, kun je vlees, vis, groenten kopen en proeven, maar je kunt her ook heerlijke Pintxos (de Baskische vorm van tapas) eten. En omdat wij nog niet gegeten hadden hebben we voor 29,50 euro heerlijke pintxos gegeten met sangria en cerveza.

Bilbao

Ook de volgende dag zijn we nog even wat inkopen gaan doen in Bilbao en verlieten we ’s middags pas de camperplaats. Dat mag op deze plaats ook gewoon: je kunt tot 18.00 uur vertrekken.

Wij reden naar Camping Zumaia, een nieuwe camping gelegen aan het gelijknamige stadje. In Spanje staat een categorie 1 camping voor een mooie, luxe camping en dat was deze camping zeker. Ruime plaatsen, mooi sanitair en op loopafstand van het station van Zumaia, waar je de trein naar San Sebastian kan nemen. Dat deden wij de volgende dag. Maar let op: je hebt een kaartje nodig naar Donostia, want dit is de Baskische naam van San Sebastian. Lekker gewandeld in San Sebastian of Donostia en (uiteraard) geluncht met Pintxos. De stad ligt aan een baai die omringd wordt door bergen, dit zijn uitlopers van de Pyreneeën en is een echte badplaats. Parte Vieja is de oude binnenstad en heel leuk om door deze straatjes te lopen. Vandaag was een bewolkte dag, maar de temperatuur was prima. Toen we het einde van de middag terugkwamen, begon het te stormen en te regenen en dat duurde de hele avond en nacht.

Pinxtos, de Baskische tapas

Wij zijn richting Oost Frankrijk vertrokken, omdat het weer hier nog redelijk goed is. Na een reisdagje gestopt bij een gratis camperplaats bij Toulouse, bij Puylaurens. Dichtbij vind je een bakker en een supermarché. De camperplaats zelf heeft een loosplek (minder geschikt voor grote campers), schoon water en de mogelijkheid om het toilet te legen.

Wij zijn de volgende dag richting Millau gereden, bekend van het viaduct dat over de Tarn-rivier is gebouwd. Dit viaduct is een goed alternatief voor de route du Soleil. De brug ligt 270 meter boven de rivier, er zijn 7 enorme brugpijlers, waarvan de hoogste 343 meter in de lucht reikt en dat is net iets hoger dan de hoogte van de Eiffeltoren.

De camping die we kozen heet (hoe kan het ook anders) Camping Du Viaduc en ook hier zijn Nederlandse eigenaars te vinden. Prachtige ruime plaatsen op deze camping en een heerlijk buitenzwembad. Wij hebben genoten van alle vogels op deze camping: specht, boomklever, grauwe vliegenvanger, zwarte roodstaartjes, boomklever, witte kwikstaart en zelfs een hop!  Het centrum van Millau bezochten we de volgende dag en dat was leuk en een paar boodschapjes gedaan.

Camperplaats Illiat

Vanwege een lange reisdag vandaag, hebben we zelfs de wekker gezet. De eerste keer deze vakantie en meteen gaan douchen, toilet legen, afwassen, alles als een geoliede machine en dus reden we op tijd van de camping af. We reden richting Lyon en wilden op de gratis camperplaats van Illiat gaan staan, bij een visvijver. Maar toen we aankwamen bleken de plaatsen vol te zijn. Dus maar weer omkeren en toen we weg wilden rijden, kwamen de Franse vissers in actie. Want, zo verzekerden zij ons, we konden op het gras naast de officiële camperplaats gaan staan. Een van de heren wees ons precies aan wat er werd bedoeld en dus volgden we dat advies op. De ‘gendarmerie’ zou dit geen enkel bezwaar vinden. Fransen zijn echt wel heel aardig (vinden wij).

Tijdens onze volgende reisdag, wilden we naar het Charles de Gaulle-monument maar dat was helaas op zondag gesloten. Rond 15.30 uur kwamen we aan op Camping La Forge de Sainte Marie. Dit is een kastelencamping, waarbij het zwembad in een van de oude gebouwen is gevestigd en dat geeft een hele leuke uitstraling.

Onze laatste stop deze vakantie was in Saarburg, op de Camping Warsberg van Landal Greenparcs. Helaas geen ACSI-korting in deze periode, maar het uitzicht op de randplaatsen van de camping is prachtig. Daarbij kun je vanaf de camping met een stoeltjeslift naar beneden naar het kleine centrum van Saarburg. Na een paar dagen op deze camping zijn we weer op huis aan gegaan.

Camping Landal Warsberg, Saarburg

Links naar vetgedrukte locaties in dit verslag:

Camperplaats Putte (B)

Camping Municipal de la Noue Marou (F)

Camping de Montreal (F)

Camping Peña Montañesa (E)

Camperplaats Area autocaravanas Arguedas (E)

Camping De Haro Cat.2 (E)

Camping La Viorna (E)

Camping Caravaning Oyambre (E)

Camperplaats Autocaravaning Kobetamendi/Bilbao (E)

Camping & Bungalows Zumaia (E)

Camperplaats Aire de Camping-Car Puylaurens (F)

Camping Du Viaduc, Millau (F)

Camperplaats Aire de Camping-Car Illiat (F)

Camping La Forge de Sainte Marie (F)

Camping Landal Warsberg Saarburg (D)