Rijden met een ‘zware’ camper

geplaatst in: Nieuwtjes | 0

Naar aanleiding van een vraag van een medecamperaar heb ik eens op een rij gezet wat het betekent als je het toegestane gewicht van je camper ophoogt naar boven de 3,5 ton. Wat zijn de gevolgen voor verzekering, belasting en de verkeersregels?

Omzetten naar hoger gewicht?

Allereerst moet je camper geschikt zijn om de toegestane max. massa op te hogen. Dat kan alleen als de technische max. massa hoger is dan 3,5 ton OF als je een hogere technische max. massa kunt aantonen met behulp van een verklaring van de fabrikant. Met dat laatste is nogal wat papierwerk gemoeid en moet je camper opnieuw gekeurd worden door het RDW. In ons geval was de geregistreerde technische max. massa 4 ton en konden we vrij eenvoudig de toegestane max. massa naar dat gewicht laten omzetten. De kosten hiervoor bedragen €59,20 (nov. 2018) en binnen een week krijg je een nieuwe kentekencard in de brievenbus. Meer informatie over deze procedure vindt je op de website van de Rijksdienst voor het Wegverkeer: www.rdw.nl (<- link)

Overigens is het goed om eerst te kijken of ophogen van het gewicht wel zin heeft. Kijk ook naar wat de maximale aslasten (voor- en achteras) zijn en kijk of je daar nog speelruimte hebt. Sommige campers zijn al maximaal belast op de achteras, wat betekent dat je alleen de vooras nog meer kunt belasten. En laten we daar nu vaak geen enkele ruimte hebben voor spullen. Onze camper is voorzien van een ‘heavy chassis’ waarbij maximale aslasten ruim bemeten zijn: 2100 kg vòòr en 2400 kg achter. Hou daar dus rekening mee.

Maar wat betekent het verder als je een zwaardere camper gaat rijden?

Rijbewijs C1(E) of C(E)

Allereerst moet je natuurlijk beschikken over een geschikt rijbewijs, C1 of C. Je camper mag dan uitsluitend nog bestuurd worden door iemand met een groot rijbewijs. Ga je toch rijden met een B-rijbewijs dan ben je waarschijnlijk niet verzekerd. Hou er ook rekening mee dat als je een zware aanhanger (>750 kg) trekt, je dus moet beschikken over een C1E of CE rijbewijs. Het is het handigst als meerdere personen de camper mogen besturen. Is dat niet haalbaar, ga dan na of je verzekering eventuele gevallen dekt waarbij de bestuurder uitvalt tijdens een reis.

Houderschapsbelasting (‘wegenbelasting’)

Voor de houderschapsbelasting verandert er in principe niets. In Nederland wordt de belasting namelijk bepaald door het leeggewicht van het voertuig, en daar verandert niets aan als je het toegestane max. gewicht administratief laat wijzigen.

APK

Voor de APK keuring verandert er niets. Voertuigen met een leeggewicht van minder van 3500 kg vallen onder de zogenaamde APK2 net als personenauto’s. De echte grote campers met een leeggewicht van meer dan 3500 kg vallen onder de APK regels voor zware voertuigen zoals vrachtwagens (APK1). Deze keuringen kosten wat meer en hier zijn ook andere regels aan verbonden.

Verzekering

Voor de verzekering verandert er waarschijnlijk niets, maar controleer dit zelf bij je verzekeraar. De meeste verzekeringsmaatschappijen gaan uit van het rijklaar gewicht en dat verandert niet als je het toegestane max. gewicht ophoogt.

Pechservice

Hou er rekening mee dat niet elke pechservice ook hulp verleend aan zwaardere campers. Voor veel van deze diensten geldt een beperking tot 3500 kg. Ga na of jouw pechservice voldoende dekking biedt.

Verkeersregels Nederland

Voor campers geldt dat deze geregistreerd kunnen zijn als personenauto of als bedrijfsauto. Is je camper volgens je kentekenbewijs een personenauto dan gelden in Nederland de verkeersregels voor personenauto’s, ongeacht je gewicht. Dat betekent bijvoorbeeld dat je op de snelweg maximaal 130 km per uur mag rijden, ook als je meer dan 3,5 ton weegt. Is je camper volgens je kenteken een bedrijfsauto dan gaat dat niet op en moet je je houden aan de snelheidsregels voor vrachtverkeer.

Bij een inrijverbod voor vrachtauto’s mag je doorrijden, ongeacht of je een personenauto of een bedrijfsauto rijdt. Want dat inrijverbod geldt in Nederland alleen voor vrachtauto’s. Een vrachtauto is volgens het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) een motorvoertuig dat niet is ingericht voor het vervoer van personen, waarvan de massa van het ledig voertuig vermeerderd met het laadvermogen, meer bedraagt dan 3.500 kg. Campers zijn dus voor de wet geen vrachtauto’s.

Bij een inhaalverbod voor vrachtauto’s geldt iets soortgelijks: In Nederland betekent het bord verbod voor vrachtauto’s om motorvoertuigen in te halen. Dus ook hier mag je met een zware camper gewoon inhalen. Er zijn echter wel algemene regels waar je je aan moet houden ongeacht je gewicht. Als je met een samenstel rijdt die langer is dan 7 meter, op een autosnelweg met drie of meer rijstroken rijdt, mag je uitsluitend de twee meest rechtse rijstroken gebruiken. Het is in dat geval verboden op een andere rijstrook te rijden.

Verkeersregels buitenland

In het buitenland (ook binnen de EU) zien we verschillen in verkeersregels voor zware campers. Want daar maakt men vaak helemaal geen onderscheid tussen een zware camper met een toegestane maximum massa van meer dan 3500 kg en een vrachtauto. Dat betekent dat je je vaak moet houden aan de snelheidsregels voor vrachtauto’s en dat ook een inhaalverbod voor vrachtauto’s geldt voor een zware camper. De maximumsnelheid verschilt per land, de NKC heeft een mooi overzicht gemaakt van de snelheidsregels in Europa: https://www.nkc.nl/camperreizen/maximumsnelheden-europa/ (<- link)

Tolwegen Frankrijk

Voor de Franse péage hadden we met onze oude camper een ‘Bip & Go’ tolbadge waarmee we snel door de elektronische tolpoorten (telepéage) konden rijden, maar dat is nu over. In Frankrijk val je in een zwaardere categorie (klasse 3) en daarmee mag je geen gebruik meer maken van deze tolbadge. Overigens is het de vraag of het systeem ‘ziet’ dat je een zware camper rijdt, vaak wordt alleen gekeken naar de afmetingen. Maar formeel mag een voertuig van klasse 3 geen gebruik maken van de ‘Bip and Go’ tolbadge en wij hebben hem teruggestuurd. Er zijn tolbadges voor zwaar verkeer, maar deze worden uitsluitend geleverd aan transportbedrijven en niet aan particulieren. Dus helaas, dat wordt weer ouderwets een kaartje trekken bij de tolpoort. Overigens zijn er plannen om de tolpoorten in Frankrijk helemaal af te schaffen en alleen nog te werken met elektronische tolbadges. Hoe dat gaat uitpakken voor zware campers en wanneer dit wordt ingevoerd is nog niet bekend.

Tolwegen Oostenrijk

Oostenrijk staat bekend om zijn strenge handhaving op het gebied van tolgelden. Zware campers moeten daar gebruik maken van een ‘Go Box’, een elektronische tolbadge waar nogal wat formaliteiten mee gemoeid zijn. Zo moet je deze Go Box van te voren opladen met een bepaald prepaid tegoed voor je de tolwegen oprijdt, al schijnt er ook een variant te zijn waarmee je automatisch betaalt met je credit card of IBAN afschrijving. Houdt je je niet aan de regels dan kunnen hoge boetes het gevolg zijn. Onlangs heb ik ontdekt dat er een andere tolbadge is die ook in Oostenrijk gebruikt kan worden: de Deense ‘Easy Go+’ (<- link). Voordeel van deze badge is dat deze ook gebruikt kan worden in de Scandinavische landen en dus Oostenrijk. Ook bij deze badge kun je de kosten achteraf betalen met je credit card of IBAN afschrijving.

Tolwegen Zwitserland

In Zwitserland moet je je bij de grens aanmelden als zwaar verkeer, en kun je desgewenst een 10 dagen kaart aanschaffen. Dat schijnt goedkoper te zijn dan de tol-sticker voor personenauto’s zo heb ik me laten vertellen, maar zelf heb ik hier geen ervaring mee. Hans L. heeft via Facebook de volgende aanvulling gegeven: het gaat in hier om de ‘Schwerverkehrangabe‘, dit is een formulier waarmee je maximaal 10 dagen (CHF 32,50) kan rijden door Zwitserland. Je koopt dit op kantoor aan de grens. Let op: autobus pijlen volgen NIET vrachtwagens.

Het is een 10 ritten/dagen kaart en deze is 1 jaar geldig. Wil je door Zwitserland naar bijvoorbeeld Italië dan doe je dit als volgt: na betaling krijg je stempels en je vult de 1e dag in als je Zwitserland binnen rijdt. Bij de terugreis vanuit Italië vul je bij de grens de 2e dag in en reis je door Zwitserland terug. De rest van de 10 dagen (8 dagen dus) hou je dan tegoed, dit tegoed is nog een jaar geldig. Ga je bijvoorbeeld opnieuw 2 dagen door Zwitserland reizen dan gebruik je die van je tegoed.

Verder zijn er andere formulieren voor 1 maand en meer. Dan kun je elke dag invullen gedurende die periode, je betaalt dan per dag van het tegoed. Maar een maandformulier is slechts één maand geldig. Het allergoedkoopst bij een doorreis is een maandformulier. Twee dagen kosten je dan CHF 6,50. Maar dan ben je de flexibiliteit kwijt en moet je de extra dagen afrekenen aan de uitreiszijde. Wij vonden dat wat onhandig en hebben steeds een 10 daags formulier gebruikt, dat kwam van pas toen we wat langer in Zwitserland wilden blijven.

Een bijkomend voordeel is dat je bij de grens de borden voor autobus kunt volgen, en daarmee de rij wachtende personenauto’s kunt passeren.

Tolwegen overige landen

Voor andere Europese landen zullen er ongetwijfeld nog meer afwijkende regels zijn voor tolwegen. Denk aan Slovenië, Kroatië, etc. Informeer je van te voren goed voor je daar de tolweg op gaat!

 

Heb je ook opmerkingen of aanvullingen? Ik hoor het graag!