Duitsland 2020

geplaatst in: Camperreizen | 0

Zoals voor velen zijn ook onze vakantieplannen afgelast door de Covid-19-crisis, want Zweden stond op ons programma. Toch zijn we blij dat we er weer op uit kunnen en mogen met de camper. En dat deden we dan ook op vrijdag 12 juni. We reden naar Landal Camping Coldenhove, waar we al eens zijn geweest, alleen toen in de stromende regen en nu met heerlijk zonnig weer. Natuurlijk zijn er op de camping aanpassingen, maar allemaal prima te doen. Voor het zwembad konden we een tijd reserveren van 1 uur en dat was prima geregeld. Op onze mooie plaats werden we omringd met musjes, puttertjes, meesjes, boomkruipertjes en vinkjes. ’s Avonds hoorde we de roep van jonge ransuilen om ons heen.
Heerlijke fietstocht gemaakt over de Veluwe en de jonge raven om ons heen gehoord en gezien. Zondag begon het aan het eind van de middag te regenen, met af en toe droge perioden. Een heerlijke pizza gehaald en de volgende dag vertrokken.

Landal Coldenhove

Omdat op 15 juni de grens met Duitsland open ging, reden we die dag Duitsland in. Heerlijk rustig en heel weinig Nederlanders. Ons doel was om uit te komen in Beieren, maar de eerste stop was bij de Biggesee op de Camping Hof Biggen. Op deze camping kun je helemaal omhoog rijden voor plaatsen met mooi uitzicht. Het bleef een beetje bewolkt vandaag, maar de temperatuur was prima. Voor deze campers is een unieke service bedacht, namelijk dat je een auto mee kunt krijgen voor één dag tegen een bedrag van 0,10 eurocent per kilometer. Een prima regeling waar we op de dinsdag graag gebruik van maakten. Een beetje een regenachtige dag, dus prima weer om in de omgeving te shoppen. We zijn naar het plaatsje Werdohl geweest, naar Siegen, naar de City-Galerie, een groot overdekt winkelcentrum en we hebben geluncht met, hoe kan het ook anders, een heerlijke schnitzel.

Camping Hof Biggen

Woensdag 17 juni reden wij verder naar Sonja’s Wohnmbilhafen bij Klingenberg am Main. Het dorpje staat vol met mooie vakwerkhuisjes en de camperplaatsen zijn direct aan de Main. Deze camperplaats kost 11 euro inclusief stroom. Helaas werd het in de namiddag weer regenachtig met hier en daar een klap onweer, dus de avond in de camper doorgebracht.

De dag hierna reden we door tot Zuidwest Beieren. Met alle opstoppingen en files betekende dit een dag rijden, maar we kwamen bij een mooie camperplaats gelegen bij een kleine camping bij het plaatsje Markt Wald. Je kunt vanaf hier in 20 minuutjes naar de uitzichttoren wandelen en de plaatsen zijn mooi gelegen.

Markt Wald

Aangezien het de hele nacht regende en de voorspellingen voor Beieren niet gunstig waren, hebben we besloten weer omhoog te rijden naar Midden-Beieren, waar we stopten op camping Großbuchlberg. Een camping die ontzettend hoog gewaardeerd stond in de ASCI-gids. Ons viel deze camping erg tegen: klein, grind of asfalt op de plaatsen met hier en daar een grassprietje. Wel een wellnesscenter, dat tegen betaling toegankelijk is, maar daar hebben wij geen gebruik van gemaakt. Wij stonden op de camping zelf en dat was achteraf niet handig. De camperplaatsen voor de camping zijn ook prima in vergelijking met deze camping. Geen Nederlanders tegen gekomen, ook niet op deze camping. De volgende dag met gierende banden weer vertrokken 🙂

Op zaterdag 20 juni doorgereden op zoek naar mooier weer en terecht gekomen in Thüringen, bij Camping Tor zum Hainich. Hainich is een natuurgebied dat aan de camping grenst en waar je kunt wandelen. Voor kinderen is er zelfs een sprookjeswandeling. Heerlijke temperatuur vandaag, wel wat bewolking, met af en toe een zonnetje. De camping zit vol met musjes, boerenzwaluwen en hier en daar een kneu. Ook de eerste Nederlanders tegen gekomen op onze reis en wel op deze camping.

Maandag 22 juni zijn we verder gereden naar Knaus Camping Walkenried. Een beetje vergane glorie deze camping en ook het zwembad bleek gesloten. Wel leuk om vanaf de camping naar het plaatsje Walkenried te wandelen, waar nog een oud gedeelte is met een ruïne van een klooster uit de 15e eeuw. Hier wordt druk gewerkt, dus wellicht dat er een deel in oude glorie wordt hersteld. Wij zochten een restaurantje op.

Ferienpark Teutoburgerwald

Onze volgende stop was richting het Teutoburgerwald, Ferienpark Teutoburgerwald bij Barntrup. De camping was door alle regen wat drassig, daarom gekozen voor de mooie camperplaats voor de camping. Deze plaatsen zijn mooi aangelegd met een stukje kunstgras, picknickset en barbecue. Het naastgelegen stadszwembad mag je met je campingkaartje gratis gebruiken. Gezien de hitte van 28 graden zijn wij heerlijk in het zwembad gaan afkoelen. In Barntrup zijn een paar leuke restaurantjes, dus niet zelf gekookt vandaag.

Camperpark Kleve

Donderdag 25 juni vertrokken we naar onze laatste stop van de vakantie: Camperpark Kleve. Altijd goed, leuke stad en prachtig weer. Inmiddels tropische temperaturen, dus heerlijk op een terrasje in de stad gezeten. Zondag 28 juni zijn we weer op huis aan gegaan.

Links naar vetgedrukte locaties in dit verslag:

Camping Landal Coldenhove, Eerbeek (NL)

Camping Hof Biggen (D)

Sonja’s Wohnmobilhafen, Klingenberg am Main (D)

Camperplaats Markt Wald (D)

Campingplatz Grossbüchelberg (D)

Campingplatz Tor zum Hainich (D)

Knaus Campingpark Walkenried (D)