Camperbanden

geplaatst in: Nieuwtjes | 0

Je banden zijn je enige contact tussen je kostbare camper en het wegdek. Waar moet je zoal op letten bij camperbanden?

Bandenspanning

Controleer regelmatig je bandenspanning. In de handleiding van je camper staat aangegeven welke spanning dit moet zijn. Campers maken vaak gebruik van een hogere bandenspanning dan de gemiddelde personenauto of bestelbus. Sterker nog, bij de perslucht bij een willekeurig tankstation kom je er niet, want die gaan vaak maar tot 4 bar. En de kans is groot dat je banden meer druk nodig hebben. Je kunt dan gebruik maken van een eigen compressor, een fietspomp met manometer of bij de plaatselijke garage vragen of je even wat perslucht van ze mag gebruiken.

DOT code

Let dan ook op de conditie van je banden. Bij onregelmatige slijtage of uitstulpingen is het zaak om de oorzaak weg te nemen en de banden te vervangen. Ook de leeftijd speelt een rol, veel verzekeraars adviseren om elke 6 jaar je banden te vervangen, ongeacht hoe ze eruit zien. Maar hoe weet je hoe oud je band is? Kijk hiervoor naar de DOT code, deze geeft aan wanneer de band geproduceerd is. Bijvoorbeeld DOT 4313. Dit betekent dat de band is geproduceerd in week 43 van 2013.

Load index

Met name voor campers is het ook van belang om banden te kiezen met voldoende draagvermogen, de ‘load index’. Een camper is zwaar beladen en elk wiel heeft flink wat gewicht te dragen. Kijk daarom naar wat je camper mag wegen, de maximaal toegestane massa op je kentekenbewijs. Deel dat gewicht door 4 en je weet wat elke wiel (in theorie) maximaal te dragen krijgt. Maar kijk ook naar de maximale aslasten, voor een regulier chassis van een 3,5 tons camper is de achteras vaak belastbaar tot meer dan 2 ton. Dan moet een band toch meer dan 1000 kg kunnen dragen. Aangezien campers nog wel eens overbeladen zijn is het aan te raden rekening te houden met nog meer gewicht. Komt het een keer tot een klapband met schade dan zal de verzekeraar ook nagaan of de loadindex voldoende is geweest.

De loadindex laat zich als volgt vertalen naar het maximale gewicht per band:

100 – 800 kg
101 – 825 kg
102 – 850 kg
103 – 875 kg
104 – 900 kg
105 – 925 kg
106 – 950 kg
107 – 975 kg
108 – 1000 kg
109 – 1030 kg
110 – 1060 kg
111 – 1090 kg
112 – 1120 kg
113 – 1150 kg
114 – 1180 kg
115 – 1215 kg
116 – 1250 kg
117 – 1285 kg
118 – 1320 kg
119 – 1360 kg
120 – 1400 kg

Snelheidsindex

Elke band kent een maximale snelheid, die zich laat vertalen naar de snelheidsindex. Voor campers misschien minder relevant, maar als een camper een bepaalde maximale snelheid kan halen dan moeten er banden zijn gemonteerd die deze snelheid aan kunnen. Ongeacht of de bestuurder ook met die snelheid zal rijden.

J tot 100 km/u
K tot 110 km/u
L tot 120 km/u
M tot 130 km/u
N tot 140 km/u
P tot 150 km/u
Q tot 160 km/u
R tot 170 km/u
S tot 180 km/u
T tot 190 km/u
H tot 210 km/u
V tot 240 km/u

Zomerbanden, winterbanden, all season banden

In sommige landen zoals Duitsland zijn winterbanden verplicht tijdens winterse omstandigheden. Rij je daar met zomerbanden in winters weer dan loop je de kans op een boete. Komt het tot een ongeval dan wordt (een deel van) de schuld bij jou gelegd. Zorg daarom voor de juiste banden met het Alpine symbool, ook bekend als ‘3 peak mountain’-symbool, wintersymbool of sneeuwvloksymbool. Let op: alléén een M+S indicatie is tegenwoordig onvoldoende, in Duitsland geldt hiervoor nog een gedoogregeling voor banden die geproduceerd zijn vòòr 2018, maar voor nieuwe banden is een Alpine symbool verplicht. Je kunt er ook voor kiezen om gebruik te maken van all season banden met het Alpine symbool.

Welk merk

Tot slot, welk merk is het beste? Daarover lopen de meningen uiteen. Er worden regelmatig testen gepubliceerd door camperbladen als het Duitse ProMobil waarbij camperbanden worden vergeleken.

Je camper tijdelijk schorsen

geplaatst in: Nieuwtjes | 0

Campers blijven vaak in de winter voor een langere periode in de stalling staan. Doe je niets dan blijf je elke maand houderschapsbelasting (‘wegenbelasting’) betalen. Maar je kunt je camper ook tijdelijk schorsen. Wat zijn de kosten, waar moet je rekening mee houden en hoe schors je je camper?

Kosten

Het schorsen van je camper (of een ander voertuig wat als particulier op je naam staat) kost normaal gesproken €73,10 per keer. Voor een geschorst voertuig betaal je geen houderschapsbelasting. Als je per maand meer dan dat €73,10 betaalt aan belasting dan is het dus al lucratief om te schorsen, ook al is het maar voor een maand. Voor campers die ouder zijn dan 15 jaar betaal je een veel lager tarief: €24,10 per schorsing. Schorsen moet je wel per blok (of blokken) van een hele maand doen, anders betaal je alsnog een maand belasting door een naheffing van de belastingdienst.

Update: voorheen moest je er rekening mee houden dat je maximaal één keer per jaar schorst. Deed je dat vaker dan betaalde je een hoger tarief van €120,10 per schorsing. Vroeger moest je het schorsen dus goed plannen, door een foutje in het systeem moest je dat altijd precies een jaar + één dag later doen om niet het hogere tarief te betalen.

Per 1 januari 2019 is het hogere tarief geheel vervallen en betaal je altijd hetzelfde tarief! Dus €73,10 of € 24,10, afhankelijk van de leeftijd van je camper. Per 1 januari 2019 is het ook mogelijk om je camper voor 2 of 3 jaar te schorsen.

Verzekering

Een geschorst voertuig is niet APK plichtig en je hoeft hem niet te verzekeren. Dat laatste moet je zelf afwegen, want als er bijvoorbeeld brand uitbreekt in de stalling dan is je camper niet verzekerd! Sommige verzekeraars staan toe dat je de verzekering tijdelijk opschort of alleen beperkt casco voor een periode, vraag bij je verzekeraar naar de voorwaarden.

APK

Een geschorst voertuig mag niet de weg openbare weg op, dus ook niet op de openbare weg geparkeerd staan. Een uitzondering is als je camper voor APK moet, dan mag je van je woonadres naar de APK locatie en terug rijden rond het moment van de afspraak. Hou je afspraakbevestiging op zak, en bewaar hem goed.

Schorsing opheffen

Heel belangrijk: vergeet niet om de schorsing weer op te heffen als je weer gaat rijden. Doe je niets dan blijft de schorsing automatisch een jaar geldig. Een schorsing opheffen is kosteloos (maar hou rekening met een schorsingstermijn van een hele maand of hele maanden).

Schorsing online aanvragen

Het schorsen van je camper doe je eenvoudig online bij de website van het RDW, en het enige wat je nodig hebt is een DIGID login en je kentekencard (of het oude deel 1B en overschrijvingsbewijs).

– Ga naar de website van het RDW om de schorsing aan te vragen: Schorsing online aanvragen
– Log in met je DIGID en vul je gegevens van je kentekenbewijs in
– Betaal de kosten via iDEAL
– Je kenteken is per direct geschorst en je ontvangt een bevestigingsmail, bewaar deze mail als bewijs.

Je mag nu niet meer de openbare weg op tot je de schorsing opheft. Je kentekenbewijs blijft gewoon geldig.

Uitgebreide informatie vindt je op de website van het RDW: Schorsing online aanvragen

Rijden met een ‘zware’ camper

geplaatst in: Nieuwtjes | 0

Naar aanleiding van een vraag van een medecamperaar heb ik eens op een rij gezet wat het betekent als je het toegestane gewicht van je camper ophoogt naar boven de 3,5 ton. Wat zijn de gevolgen voor verzekering, belasting en de verkeersregels?

Omzetten naar hoger gewicht?

Allereerst moet je camper geschikt zijn om de toegestane max. massa op te hogen. Dat kan alleen als de technische max. massa hoger is dan 3,5 ton OF als je een hogere technische max. massa kunt aantonen met behulp van een verklaring van de fabrikant. Met dat laatste is nogal wat papierwerk gemoeid en moet je camper opnieuw gekeurd worden door het RDW. In ons geval was de geregistreerde technische max. massa 4 ton en konden we vrij eenvoudig de toegestane max. massa naar dat gewicht laten omzetten. De kosten hiervoor bedragen €59,20 (nov. 2018) en binnen een week krijg je een nieuwe kentekencard in de brievenbus. Meer informatie over deze procedure vindt je op de website van de Rijksdienst voor het Wegverkeer: www.rdw.nl (<- link)

Overigens is het goed om eerst te kijken of ophogen van het gewicht wel zin heeft. Kijk ook naar wat de maximale aslasten (voor- en achteras) zijn en kijk of je daar nog speelruimte hebt. Sommige campers zijn al maximaal belast op de achteras, wat betekent dat je alleen de vooras nog meer kunt belasten. En laten we daar nu vaak geen enkele ruimte hebben voor spullen. Onze camper is voorzien van een ‘heavy chassis’ waarbij maximale aslasten ruim bemeten zijn: 2100 kg vòòr en 2400 kg achter. Hou daar dus rekening mee.

Maar wat betekent het verder als je een zwaardere camper gaat rijden?

Rijbewijs C1(E) of C(E)

Allereerst moet je natuurlijk beschikken over een geschikt rijbewijs, C1 of C. Je camper mag dan uitsluitend nog bestuurd worden door iemand met een groot rijbewijs. Ga je toch rijden met een B-rijbewijs dan ben je waarschijnlijk niet verzekerd. Hou er ook rekening mee dat als je een zware aanhanger (>750 kg) trekt, je dus moet beschikken over een C1E of CE rijbewijs. Het is het handigst als meerdere personen de camper mogen besturen. Is dat niet haalbaar, ga dan na of je verzekering eventuele gevallen dekt waarbij de bestuurder uitvalt tijdens een reis.

Houderschapsbelasting (‘wegenbelasting’)

Voor de houderschapsbelasting verandert er in principe niets. In Nederland wordt de belasting namelijk bepaald door het leeggewicht van het voertuig, en daar verandert niets aan als je het toegestane max. gewicht administratief laat wijzigen.

APK

Voor de APK keuring verandert er niets. Voertuigen met een leeggewicht van minder van 3500 kg vallen onder de zogenaamde APK2 net als personenauto’s. De echte grote campers met een leeggewicht van meer dan 3500 kg vallen onder de APK regels voor zware voertuigen zoals vrachtwagens (APK1). Deze keuringen kosten wat meer en hier zijn ook andere regels aan verbonden.

Verzekering

Voor de verzekering verandert er waarschijnlijk niets, maar controleer dit zelf bij je verzekeraar. De meeste verzekeringsmaatschappijen gaan uit van het rijklaar gewicht en dat verandert niet als je het toegestane max. gewicht ophoogt.

Pechservice

Hou er rekening mee dat niet elke pechservice ook hulp verleend aan zwaardere campers. Voor veel van deze diensten geldt een beperking tot 3500 kg. Ga na of jouw pechservice voldoende dekking biedt.

Verkeersregels Nederland

Voor Nederlandse campers geldt dat deze geregistreerd kunnen zijn als personenauto of als bedrijfsauto. Is je camper volgens je kentekenbewijs een personenauto dan gelden in Nederland de verkeersregels voor personenauto’s, ongeacht je gewicht. Dat betekent bijvoorbeeld dat je op de snelweg maximaal 130 km per uur mag rijden, ook als je meer dan 3,5 ton weegt. Is je camper volgens je kenteken een bedrijfsauto dan gaat dat niet op en moet je je houden aan de snelheidsregels voor vrachtverkeer.

Bij een inrijverbod voor vrachtauto’s mag je doorrijden, ongeacht of je een personenauto of een bedrijfsauto rijdt. Want dat inrijverbod geldt in Nederland alleen voor vrachtauto’s. Een vrachtauto is volgens het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) een motorvoertuig dat niet is ingericht voor het vervoer van personen, waarvan de massa van het ledig voertuig vermeerderd met het laadvermogen, meer bedraagt dan 3.500 kg. Campers zijn dus voor de wet geen vrachtauto’s.

Bij een inhaalverbod voor vrachtauto’s geldt iets soortgelijks: In Nederland betekent het bord verbod voor vrachtauto’s om motorvoertuigen in te halen. Dus ook hier mag je met een zware camper gewoon inhalen. Er zijn echter wel algemene regels waar je je aan moet houden ongeacht je gewicht. Als je met een samenstel rijdt die langer is dan 7 meter, op een autosnelweg met drie of meer rijstroken rijdt, mag je uitsluitend de twee meest rechtse rijstroken gebruiken. Het is in dat geval verboden op een andere rijstrook te rijden.

Verkeersregels buitenland

In het buitenland (ook binnen de EU) zien we verschillen in verkeersregels voor zware campers. Want daar maakt men vaak helemaal geen onderscheid tussen een zware camper met een toegestane maximum massa van meer dan 3500 kg en een vrachtauto. Dat betekent dat je je vaak moet houden aan de snelheidsregels voor vrachtauto’s en dat ook een inhaalverbod voor vrachtauto’s geldt voor een zware camper. De maximumsnelheid verschilt per land, de NKC heeft een mooi overzicht gemaakt van de snelheidsregels in Europa: https://www.nkc.nl/camperreizen/maximumsnelheden-europa/ (<- link)

Tolwegen Frankrijk

Voor de Franse péage hadden we met onze oude camper een ‘Bip & Go’ tolbadge waarmee we snel door de elektronische tolpoorten (telepéage) konden rijden, maar dat is nu over. In Frankrijk val je in een zwaardere categorie (klasse 3) en daarmee mag je geen gebruik meer maken van deze tolbadge. Overigens is het de vraag of het systeem ‘ziet’ dat je een zware camper rijdt, vaak wordt alleen gekeken naar de afmetingen. Maar formeel mag een voertuig van klasse 3 geen gebruik maken van de ‘Bip and Go’ tolbadge en wij hebben hem teruggestuurd. Er zijn tolbadges voor zwaar verkeer, maar deze worden uitsluitend geleverd aan transportbedrijven en niet aan particulieren. Dus helaas, dat wordt weer ouderwets een kaartje trekken bij de tolpoort. Overigens zijn er plannen om de tolpoorten in Frankrijk helemaal af te schaffen en alleen nog te werken met elektronische tolbadges. Hoe dat gaat uitpakken voor zware campers en wanneer dit wordt ingevoerd is nog niet bekend.

Tolwegen Oostenrijk

Oostenrijk staat bekend om zijn strenge handhaving op het gebied van tolgelden. Zware campers moeten daar gebruik maken van een ‘Go Box’, een elektronische tolbadge waar nogal wat formaliteiten mee gemoeid zijn. Zo moet je deze Go Box van te voren opladen met een bepaald prepaid tegoed voor je de tolwegen oprijdt, al schijnt er ook een variant te zijn waarmee je automatisch betaalt met je credit card of IBAN afschrijving. Houdt je je niet aan de regels dan kunnen hoge boetes het gevolg zijn. Onlangs heb ik ontdekt dat er een andere tolbadge is die ook in Oostenrijk gebruikt kan worden: de Deense ‘Easy Go+’ (<- link). Voordeel van deze badge is dat deze ook gebruikt kan worden in de Scandinavische landen en dus Oostenrijk. Ook bij deze badge kun je de kosten achteraf betalen met je credit card of IBAN afschrijving.

Tolwegen Zwitserland

In Zwitserland moet je je bij de grens aanmelden als zwaar verkeer, en kun je desgewenst een 10 dagen kaart aanschaffen. Dat schijnt goedkoper te zijn dan de tol-sticker voor personenauto’s zo heb ik me laten vertellen, maar zelf heb ik hier geen ervaring mee. Hans L. heeft via Facebook de volgende aanvulling gegeven: het gaat in hier om de ‘Schwerverkehrangabe‘, dit is een formulier waarmee je maximaal 10 dagen (CHF 32,50) kan rijden door Zwitserland. Je koopt dit op kantoor aan de grens. Let op: autobus pijlen volgen NIET vrachtwagens.

Het is een 10 ritten/dagen kaart en deze is 1 jaar geldig. Wil je door Zwitserland naar bijvoorbeeld Italië dan doe je dit als volgt: na betaling krijg je stempels en je vult de 1e dag in als je Zwitserland binnen rijdt. Bij de terugreis vanuit Italië vul je bij de grens de 2e dag in en reis je door Zwitserland terug. De rest van de 10 dagen (8 dagen dus) hou je dan tegoed, dit tegoed is nog een jaar geldig. Ga je bijvoorbeeld opnieuw 2 dagen door Zwitserland reizen dan gebruik je die van je tegoed.

Verder zijn er andere formulieren voor 1 maand en meer. Dan kun je elke dag invullen gedurende die periode, je betaalt dan per dag van het tegoed. Maar een maandformulier is slechts één maand geldig. Het allergoedkoopst bij een doorreis is een maandformulier. Twee dagen kosten je dan CHF 6,50. Maar dan ben je de flexibiliteit kwijt en moet je de extra dagen afrekenen aan de uitreiszijde. Wij vonden dat wat onhandig en hebben steeds een 10 daags formulier gebruikt, dat kwam van pas toen we wat langer in Zwitserland wilden blijven.

Een bijkomend voordeel is dat je bij de grens de borden voor autobus kunt volgen, en daarmee de rij wachtende personenauto’s kunt passeren.

Tolwegen overige landen

Voor andere Europese landen zullen er ongetwijfeld nog meer afwijkende regels zijn voor tolwegen. Denk aan Slovenië, Kroatië, etc. Informeer je van te voren goed voor je daar de tolweg op gaat!

Heb je ook opmerkingen of aanvullingen? Ik hoor het graag!

Probleem met onze camper: trillingen (update januari 2018)

geplaatst in: Nieuwtjes | 0

Al enige tijd ondervonden we hinder van een trilling tijdens het rijden. Meerdere malen is de camper in reparatie geweest bij de Renault dealer maar steeds kwam het probleem weer terug.

We zijn daarop uitgeweken voor een second opinion bij Carrec Technocenter in Soesterberg. In deze video de proefrit waarin duidelijk te zien is dat de trilling aanwezig is.

 

Zie hier de oorzaak: een ingesleten aandrijfasklos van de linker aandrijfas. Na montage van een nieuw exemplaar en 2 nieuwe motorsteunen is de camper weer in orde. We hopen dat het probleem nu blijvend is opgelost…

 

Update januari 2018:

De Renault dealer adviseerde destijds een versnellingsbakrevisie (kosten circa €4000). Gelukkig zijn we bij Carrec langs gegaan voor een second opinion.

Inmiddels zijn we ruim een jaar verder en kunnen we concluderen dat Carrec Technocenter het probleem blijvend heeft opgelost. Na een uitvoerige diagnose bleek dat de motorsteunen versleten waren en dat hierdoor de nieuwe aandrijfassen keer op keer opnieuw insleten, met trillingen als gevolg. Uiteindelijk waren we rond de €1000 euro kwijt en is het probleem structureel opgelost. Top gedaan door de mannen en vrouwen van Carrec.

Van de betreffende Renault dealer hebben we afscheid genomen.

 

 

Nieuw: Camperts.nl op YouTube

geplaatst in: Nieuwtjes | 0

Met enige regelmaat hebben we de dashcam aan boord. Bij het aanrijden op een camperplaats of camping maken we daarbij automatisch een video opname die een mooi beeld geeft van de locatie. Eerder hebben we een aantal video’s geplaats op Campercontact.com, de site van de NKC. Maar in het vervolg publiceren wij onze filmpjes via ons eigen Camperts YouTube kanaal. Daarnaast zijn alle video’s hier terug te vinden op de Video pagina.

 

 

 

Franse milieusticker voor € 4,80 thuis gestuurd

geplaatst in: Nieuwtjes | 0

Bespaar 25 euro: Frans milieuvignet aanvragen is een eitje!

Het aanvragen van een Franse milieusticker hoeft echt niet meer te kosten dan € 4,80 en dat is inclusief verzendkosten! Peter Koster van de site het Hurktoilet heeft een vertaling gemaakt van de Franse overheidssite, waardoor je eenvoudig dit zelf kan regelen. Als randvoorwaarde heb je wel een creditcard nodig. Met een paar dagen krijg je per email een factuur met een certificaat, die je tijdelijk kunt gebruiken. Na een week of 5 valt de sticker in de bus.

Klik hier voor de handleiding.

Steun Lucas Hollander | Geld inzamelen | Doneeractie.nl

geplaatst in: Nieuwtjes | 0
Hij had de camper bijna opgeknapt en zou samen met zijn vrouw hun oude dag door gaan brengen in Zuid Europa. Een mooie droom die onverwacht aan duigen viel. Zijn camper werd in de brand gestoken en ging in vlammen op in de Boswijk in Lelystad. Lucas is al tachtig jaar oud, het opknappen ging stukje bij beetje. Vanwege de leeftijd van de camper kon hij zich maar beperkt verzekeren. Ze krijgen niets uitgekeerd. Help mee deze droom toch nog uit te laten komen!

Bron: Steun Lucas Hollander | Geld inzamelen | Doneeractie.nl

Lelystad – Camperplaatsen en horeca watersportstrand Markerwaarddijk

geplaatst in: Nieuwtjes | 0

Bij het nog aan te leggen watersportstrand aan de Markerwaarddijk in Lelystad komen camperplaatsen en een horecagelegenheid. Dat blijkt uit antwoorden van het college van burgemeester en wethouders op vragen van het CDA over de omgevingsvergunning voor het gebied. Het betreft een initiatief van het bedrijf Camp & Surf. De commerciële exploitant wil aan de Markerwaarddijk inspelen op de verwachte toeloop van watersportliefhebbers uit binnen- en buitenland met camperplaatsen en een semi permanent horecapand.  Het watersportstrand dat op de strekdam naar het kunstwerk Exposure (De Hurkende Man) komt, wordt gezien als één van de beste binnenwatersportplekken van West-Europa. In 2018 wordt begonnen met de aanleg.

Bron: Lelystad – Camperplaatsen en horeca watersportstrand Markerwaarddijk

Protest tegen campers bij stadscentrum Apeldoorn

geplaatst in: Nieuwtjes | 0

APELDOORN – Apeldoornse recreatieondernemers pikken het niet dat de gemeente Apeldoorn onder hun duiven gaat schieten. Tien plekken pal in het centrum, waar toeristen een midweek met hun camper kunnen verblijven, dat is regelrechte concurrentie! Via brancheorganisatie Recron zijn de recreatieondernemers een bezwaarprocedure begonnen.

Bron: Protest tegen campers bij stadscentrum Apeldoorn

Op de weegbrug

geplaatst in: Nieuwtjes | 0

Campers zijn bijna altijd te zwaar beladen. De meeste camperaars lijken zich er niet om te bekommeren, totdat ze een keer worden gecontroleerd. Wij zijn dat liever voor en vandaag heb ik de camper op de weegbrug gezet in de buurt. Het resultaat, met een halfvolle drinkwatertank, volle dieseltank en met volle bepakking. Uitgezonderd echtgenote.

Totaal: 3540 kg
Voor: 1580 kg (max: 1850)
Achter: 1960 kg (max: 2060)

Bijna goed dus. Het wordt dus rijden met een halfvolle dieseltank en geen drinkwater. Als ik mijn vrouw nog mee wil nemen tenminste ;)

Voor de mensen in de buurt van Zaandam is dit een handig adres: http://www.woud.nl/diensten/weegbrug-zaanstad

Particuliere Campermarkt|Kamperen| Telegraaf.nl

geplaatst in: Nieuwtjes | 0

Een week na de prestigieuze, giga-grote, luxueuze, maar ook prijzige Camper Experience in het mondaine Zandvoort (waar overigens hélémaal niks mis mee is), wordt de minstens zo gezellige, knusse, laagdrempelige, eenvoudige en voor iedereen toegankelijke Particuliere Campermarkt ‘Live’ gehouden in het pittoreske Bunnik (waar trouwens óók helemaal niks mis mee is).

Bron: Particuliere Campermarkt|Kamperen| Telegraaf.nl

Video’s op Campercontact

geplaatst in: Nieuwtjes | 0

Als camperaar kunnen we niet meer zonder Campercontact, de website van de NKC met erg veel nuttige informatie over overnachtingsplekken. Naast informatie en foto’s is het sinds enige tijd ook mogelijk om korte video’s te plaatsen bij een camperplaats. Wij rijden altijd met een dashcam, en vaak sturen we ons filmpje in van de aankomst op een camperplaats. Dat geeft andere camperaars vaak een indruk van de plek. Zoals in dit voorbeeld bij de kade van Alesund in Noorwegen.

Er is ook een overzicht van alle video’s op Campercontact.

Gemeenten willen campertoeristen verleiden | RTL Nieuws

geplaatst in: Nieuwtjes | 0

RTL Nieuws

 

Een groeiend aantal Nederlanders trekt erop uit met de camper. Gemeenten proberen die campertoeristen naar zich toe te lokken door gratis kampeerplaatsen voor campers aan te bieden. Daar is alleen niet iedereen blij mee.

Bron: Gemeenten willen campertoeristen verleiden | RTL Nieuws

 

Wat hier vergeten wordt is dat je op een camperplaats niet kampeert maar parkeert. Wil je het luifeltje uit en de BBQ aan dan ga je op de camping staan. Een ander essentieel verschil is dat je op een camperplaats kunt aankomen en gaan wanneer je wilt. Dus op vrijdagavond geen dichte slagboom. En wie zegt dat het allemaal gratis moet zijn? Op de meeste camperplaatsen betaal je gewoon bij de automaat hoor!

 

Mobiel internet in het buitenland

geplaatst in: Nieuwtjes | 0

Mobiel internetten is niet meer weg te denken, ook niet als we op reis zijn. Voor sommigen is het een verademing om offline te zijn, voor anderen een nachtmerrie. Laten we het er op houden dat wij hier ergens tussenin zitten. Mobiel internetten kan erg duur zijn als je niet oppast. Daarom hebben wij de oplossing gezocht in een aparte SIM kaart waarmee we tegen een vast bedrag per dag kunnen internetten en zo de kosten in de hand kunnen houden.

Huawei E585
Huawei E585

Omdat we meerdere apparaten hebben waarmee we online willen zijn, hebben we er voor gekozen om een aparte SIM kaart aan te schaffen en deze te gebruiken in een zogenaamd ´mifi´ of ‘pocket wifi’ apparaatje. Hoewel je ook kunt volstaan met een mobiele telefoon die tethering ondersteunt. Wij gebruiken een Huawei E585 in combinatie met een prepaid SIM kaart van Vodafone Italië. Hiermee betalen we een vast bedrag van 3 euro voor onbeperkt internetten op één dag (500 Mb op volle 3G snelheid, daarna 32 kbps). Deze is aangeschaft via EuropaSIM, een bedrijfje wat slim inspeelt op onze behoefte door deze SIM kaartjes door te verkopen via internet. Het voordeel is dat we zelf kiezen wanneer we online gaan, en hoeveel ons dit kost.

Dit apparaatje verzorgt dus onze mobiele internet verbinding en creëert een eigen wifi netwerk waar andere apparaten op kunnen aansluiten. Zo zijn we met alle apparaten online via één mobiele 3G verbinding, waar ook in Europa.

Meer informatie:

EuropaSIM – de leverancier van de SIM kaart

Camperforum kennisbank artikel – over de benodigde instellingen en opwaarderen

Camper parkeren in de straat, mag dat?

geplaatst in: Nieuwtjes | 0

Een camper is een zogenaamd recreatief voertuig. Dat betekent dat er in vrijwel alle Nederlandse gemeenten beperkingen zijn opgelegd wat betreft parkeren. Let wel: het gaat hier om parkeren van het voertuig, niet om overnachten. Vrijwel alle Nederlandse gemeenten kennen aan Algemene Plaatselijke Verordening, oftewel de APV. Hierin zijn voor de gemeente regels vastgelegd voor een groot aantal zaken waar geen specifieke wetgeving voor bestaat, zoals het parkeren van recreatieve voertuigen op de openbare weg. Het is daarom van belang de APV van uw gemeente na te slaan op de regelgeving in uw gemeente. Zo mag men in Beverwijk een camper maximaal 7 dagen aaneengesloten op de zelfde plek parkeren op de openbare weg. In andere gemeenten is dit soms maar drie dagen.

In de APV staan twee bepalingen die relevant kunnen zijn: parkeren van recreatieve voertuigen, en parkeren van voertuigen langer dan 6 meter. Vaak is bij die laatste bepaling aangegeven dat dit niet geldt voor campers. Over het algemeen geldt dat er pas wordt gehandhaafd als er klachten zijn binnen gekomen. Zorg daarom dat u zo min mogelijk mensen hindert zodat er niet geklaagd wordt. En zorg dat u op de hoogte bent van de APV van uw gemeente, zodat u niet voor verrassingen komt te staan.

Meer info:

NKC – Verkeersregels mbt parkeren in Nederland

Camperpunt – Parkeren en de APV

APV Beverwijk 2013

 

Onmisbare apps voor onderweg

geplaatst in: Nieuwtjes | 0

Hier vermeld ik een aantal apps voor de smartphone die ik met regelmaat gebruik onderweg. Sommige zijn betaald en andere gratis.

SatFinder Lite
SatFinder Lite

 

Campercontact (iPhone of Android). Onmisbaar als je onderweg zoekt naar een camperplaats in de buurt. Kan ook offline gebruikt worden en dat is handig in het buitenland. NKC leden betalen niets, niet-leden betalen 5,99 per jaar. En dat is hij zeker waard.

 

SatFinder Lite (iPhone of Android). Een app waarmee je heel gemakkelijk je satellietschotel kunt uitlijnen. Het werkt met een overlay over je camerabeeld waardoor je heel makkelijk kunt zien waar welke satelliet te vinden is. En nog gratis ook.

 

Aan/uit.net (iPhone of Android). Met deze app kun je betalen voor een aantal camperplaatsen (stageld, water, elektra) in Nederland. Op deze plaatsen kun je vaak niet eens anders meer betalen, daarom is het verstandig vooraf de app te installeren en een account aan te maken. Op dit moment nog niet actief op veel plaatsen maar ik heb het idee dat het er wel meer worden. App is gratis.

Recreatieset (her)installeren | CanalDigitaal

geplaatst in: Nieuwtjes | 0

Vandaag is het 21 maart. Voor diegenen die – net als wij – een abonnement op het recreatiepakket hebben van Canal Digitaal, zijn vandaag weer alle kanalen beschikbaar. Aangezien wij al een tijd geen gebruik hebben gemaakt van ons abonnement betekent dit dat we de smartcard weer moeten activeren en alle kanalen opnieuw inscannen. In deze video wordt dit nog eens uitgelegd.

Meer info: Recreatieset (her)installeren | CanalDigitaal.

 

4 Responses

  1. herby

    Voorheen vond ik 4 pag met reisverslagen?
    Nu zijn die weg “gone”???
    Komen die terug???

    • John van Zaanen

      4 pagina’s? Zoveel reizen hebben we nog niet gemaakt helaas. Ik denk dat je je vergist met een andere site?

  2. herbybg

    Waar zijn de reisverslagen van Spanje/Portugal?
    Oa reis door extremadura?
    Ik denk niet dat er een draadje af is bij mij?

    • John van Zaanen

      Wij zijn nog niet in Spanje of Portugal geweest met de camper, dus daar zul je hier ook nog geen reisverslag vinden. Ik denk dat je je echt vergist.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.