Normandië – Bretagne – 2018

geplaatst in: Camperreizen | 0

Na een drukke week, maar met een behaald diploma als orthomoleculair therapeut op zak begon onze vakantie op vrijdag 15 juni. Omdat ik (Mariëlle) aan het blokken was voor mijn examen de afgelopen tijd, heeft John de vakantievoorbereidingen gedaan. Vrijdagochtend al vroeg (voor ons doen) vertrokken om 9.30 uur. We hadden afgesproken er vandaag een reisdag van te maken en na een stop voor de lunch waren we om 15.30 uur op de eerste stop van onze vakantie: camperplaats Maison de la Baie de Somme bij Le Hourdel. Een gratis plek, zonder voorzieningen, maar heel mooi gelegen. We stapten op de fiets om naar de vuurtoren van Le Hourdel te fietsen en op zoek te gaan naar de zeehonden. Zeehonden kun je hier (met verrekijker) zien liggen in de Somme-baai op een zandbank. Toen we echter een andere route terug besloten te fietsen, lagen er zeehonden op een verlate stuk strand. Veel dichterbij dus. John vond het nog niet dichtbij genoeg en liep richting de zeehonden, waarop zij in beweging kwamen en in zee verdwenen.

Yport

De volgende morgen even een baguette gekocht bij de plaatselijke bakker die langs kwam op de camperplaats, daarna zijn we doorgereden naar onze favoriete camping bij Yport: Le Rivage. Hier zijn we in 2013 ook al eens geweest. Vanaf de (terrassen)camping kijk je uit over de baai met witte rotsen van Yport. Naar beneden naar het plaatsje wandelen doe je in een minuut of 10. Terug omhoog gaat wat langzamer, maar het is de moeite waard, want het uitzicht op de kalkstenen rotsen is prachtig. Ook kun je vanaf deze camping over de rotsen en weilanden helemaal naar Étretat wandelen.

Op maandag 18 juni vervolgden wij onze reis. De bedoeling was om een bezoek te brengen aan Étretat, maar het weer was slecht: bewolkt en regen. Daarom deze wandeling even uitgesteld tot de terugweg. Wij zijn richting Cherbourg gereden en stopten op Camping L’Anse du Brick bij Maupertus-sur-Mer. Via een brug vanaf de camping loop je naar het mooie strandje, omringd door rotsen. Wij betaalden op deze camping extra voor een plaats met zeezicht, maar dit zeezicht was vanaf de plek niet te zien door de hoge heggen. Maar prachtig sanitair op deze camping, mooie camper serviceplaats en mooie ruime staplaatsen. Over het eten bij het restaurant op de camping waren wij niet zo enthousiast, maar gemakkelijk was het natuurlijk wel om niet zelf te koken. Tegenover de camping kun je een wandelpad op gaan en richting Cap Levi wandelen. Op deze wandeling kom je ook veel oude bunkers tegen.

Saint Malo

Onze volgende bestemming was Saint Malo, waar een populaire camping op ongeveer 6 km vanaf het stadscentrum ligt: Domaine de la Ville Huchet. Wij hadden een van de twee laatste plekjes op de camping en reserveerden alvast een plekje voor medecamperaars Hans en Lia die de volgende dag zouden komen. Inmiddels liep de temperatuur al flink op en vanmiddag gaf de teller 30 graden aan. Dus een schaduwrijke plaats uitgezocht en onze meereizende camperrat maar even in de schaduw buiten laten ‘grazen’. ’s Avonds ontstond er ‘zeemist’, waardoor het ineens enorm afkoelde. Saint Malo is een bezoek waard: twee kilometer lange, mooie, oude stadsmuur en het fort dat alleen bij eb vanaf het stand te bereiken is maakte indruk op ons. Saint Malo stond vroeger bekend als piratenvesting en menig Engels en Nederlands schip moesten hun (kostbare) ladingen aan deze piraten afstaan. Hierdoor was Saint Malo destijds een welvarende stad.

Lézardrieux

De drukte van de stad en van de drukke, mooie camping lieten wij op vrijdag 22 juni achter ons en we reden naar de (gratis) camperplaats van Lézardrieux. Wij waren pas tegen 16 uur op deze camperplaats waar ongeveer 4 tot 5 campers kunnen staan. Hierdoor was de camperplaats eigenlijk al vol en besloten wij een stukje verder in een parkeerhaven te gaan staan. Prachtig het uitzicht over zee en bij eb de vele watervogels die op zoek waren naar voedsel. Ik heb nog een paar mooie schelpen gevonden en John heeft mooie filmpjes gemaakt met de drone. Heerlijk genoten van deze prachtige plek. De camperplek bevindt zich op een weg naar een schiereiland, waardoor je aan beide kanten zee hebt. De volgende dag zijn we vroeg opgestaan om nog een laatste wandeling langs het strand te maken en om op tijd weer op weg te gaan. We stonden tenslotte niet op de officiële camperplaats en we wilden niemand tot last zijn.

Strandcamping Les Abers nabij Landéda was onze volgende stop. Via een pad vanaf de camping wandel je zo het stand op, dat prachtig is. Inmiddels hebben we ook de Franse cider ontdekt en dat vonden we heerlijk bij dit warme weer.

Pointe Pen Hir

Op maandag 25 juni verlieten we deze camping om door te rijden naar het plaatsje Camaret-sur-Mer. Vlakbij dit vissersplaatsje is Camping Le Grand Large gelegen. Een zonovergoten camping, verder een beetje vergane glorie, maar een mooie plek. Ook vanaf deze camping weer een paadje naar het prachtige strand met okergele rotsen. Ook het plaatsje Camaret-sur-Mer is leuk om eens te zien. De vissersboten, het kerkje (Chapelle de Notre Dame de Rocamadour) midden in de haven en de leuke winkeltjes. Wij troffen het, want op dinsdag stond er ook nog een heel klein, schattig marktje.

Toen we de camping weer verlieten zijn we eerst naar Pointe Pen Hir gereden met de camper. De parkeerplaats bestaat uit flinke stenen en ik vond het een wonder dat we geen van onze banden lek reden. Pointe Pen Hir is een heel mooi uitzicht punt over de Atlantische oceaan. Voor ons het verste punt van onze reis. Onderweg ook nog gestopt bij het uitzichtpunt Menez Hom.

Bij Arzano reden we naar Camping Le Ty Nadan. Deze camping bestaan vooral uit huisjes, is gelegen aan een rivier en heeft een mooi binnen- en buitenzwembad. Deze camping kost normaal 41 euro per nacht, maar staat nieuw in de ACSI-gids en dan betaal je maar 14 euro per nacht. Vanaf de camping kun je fietsend naar Les Roches du Diable, een prachtig natuurgebied. Er was ooit een gevecht tussen Saint Guénolé en de duivel en daarbij zou de duivel in de diepte zijn verdwenen. Het schijnt dat niemand weet hoe diep de rivier die de Ellez wordt genoemd (dat in het Bretons ‘hel’ betekent) precies is. Wij vonden het vooral een mooi natuurgebied en hebben hier een wandeling gemaakt.

Côte Sauvage

Vanaf Arzano zijn we naar het schiereiland Quiberon gereden. Dit schiereiland heeft de zogenaamde Côte Sauvage waar we een wandeling hebben gemaakt. Verder vonden we het schiereiland te toeristisch en zijn we doorgereden naar de Menhirs (staande stenen) van Carnac. Deze menhirs zijn in rechte lijnen geplaatst zo’n 6000 jaar geleden en het hele terrein strekt zich uit tot aan de kust (4 km). Helaas mag je in het hoogseizoen niet tussen de stenen doorlopen, dat mag alleen in het voor- naseizoen, maar toch imponerend om gezien te hebben. Bij Pénéstin kregen we op Camping Le Domain d’Inly een prachtige plek toegewezen. Ook dit is een plek met voornamelijk huisjes, maar mooi sanitair en een mooie serviceplaats. Helaas was het buiten zwembad nog in aanbouw, waardoor het binnenzwembad overvol was. ’s Avonds in het restaurant heerlijke moules gegeten.

Op zaterdag 30 juni verlieten we de kust van Bretagne weer en trokken naar het binnenland. Bij kasteelcamping Domaine du Logis bij Chapelle-aux-Filtzmeéns hebben we 3 heerlijke rustdagen gehad. Beetje zwemmen, beetje wandelen, maar met 32 graden te warm om al te veel te doen. De camping ligt bij een prachtig chateau met zowel zonovergoten plaatsen als schaduwrijke plaatsen. ’s Nachts kregen we ook de eerste noemenswaardige regenbui, maar daarna weer warm met 27 graden.

Maandag 2 juli reden wij Normandië weer in en verbleven we op Camping Le Briquerie (vlakbij Deauville en Honfleur). Krappe plaatsen met onze toch wel grote camper, maar een heerlijk binnen- en buitenzwembad. Vandaag bereikte we een record: 40 graden in de zon en de plaatsen op deze camping zijn allen in de zon.

Étretat

Dinsdag 3 juli hebben we de camper geparkeerd op een parkeerplaats voor campers bij Étretat en zijn we de witte rotsen op geklommen. Met 29 graden wel wat warm voor een wandeling, maar met voldoende water (hadden we niet bij ons) en met een petje op (daar hadden we wel aan gedacht), was het goed te doen. En wat een prachtige wandeling! Volop vlinders gezien en natuurlijk de prachtige boog-rots bij Étretat. Nooit geweten dat hier 2 boog-rotsen te bewonderen zijn, waarvan er eentje wat minder bekend is, maar ook heel mooi is.

Onze volgende bestemming was de stadscamping Vitamin bij Dieppe. Deze camping viel ons een beetje tegen, wel dichtbij winkels en een Aldi naast de camping, maar verder stelde het niet veel voor. Onze laatste stop deze vakantie was bij Saint-Quentin-en Tourmont, Camping Le Champ Neuf. Een grote camping, met grote plaatsen en een mooi binnen zwembadje. We bezochten Le Parc du Marquenterre, dat op loop- of fietsafstand van de camping ligt. Dit park is mooi gelegen en voert langs diverse (water)vogels, zoals steltkluten, diverse meeuwen, blauwe en witte reigers, lepelaars, maar ook grutto’s, een kraanvogel en ooievaars. Aangezien we hier weer bij de Baie de Somme zijn aanbeland hebben we een prachtig rondje Normandië en Bretagne gemaakt en was onze volgende stop ‘home sweet home’.

Links naar vetgedrukte locaties in dit verslag:

CP Maison de la Baie de Somme, Lanchéres (F), zie ook onze video op Youtube

Camping Le Rivage, Yport (F), zie ook onze video op Youtube

Camping L’Anse du Brick, Maupertus-sur-Mer (F), zie ook onze video op Youtube

Camping Domaine de la Ville Huchet, Saint-Malo (F), zie ook onze video op Youtube

CP Lézardrieux (F), zie ook onze video op Youtube

Camping Les Abers, Landéda (F), zie ook onze video op Youtube

Camping Le Grand Large, Lambézen/Camaret-sur-Mer (F) , zie ook onze video op Youtube

Camping Le Ty Nadan, Arzano (F), zie ook onze video op Youtube

Camping Le Domain d’Inly, Pénestin (F)

Camping Domaine du Logis, Chapelle-aux-Filtzmeéns (F), zie ook onze video op Youtube

Camping Le Briquerie, Deauville (F)

CP Route du Havre, Étretat (F)

Camping Vitamin, Dieppe (F)

Camping Le Champ Neuf, Saint Quentin (F)