Frankrijk – Duitsland 2017

geplaatst in: Camperreizen | 0

Nadat we na ons werk even een broodje hebben gegeten, zijn we om 19.30 uur vertrokken voor een maand vakantie! Nog nooit zijn we zo lang op pad geweest en het was best een organisatie om het thuisfront zo lang alleen te laten, maar we zijn op pad. Onze eerste overnachting vond plaats op de camperplaats in Dordrecht, waar we de schoonwatertank hebben gevuld. Op deze plaats is het altijd gezellig druk en ook nu hadden we de laatste officiële camperplaats.

Tyne Cot Cemetery

Dat we nog volledig in ons werkritme zitten, bleek wel uit de tijd dat we vrijdagochtend wakker werden: 6:45 uur. Maar dit betekende wel dat we al om 7.30 uur verder reden naar België. We zijn nog gestopt bij een Britse begraafplaats uit de 1e wereldoorlog (Tyne Cot Cemetery). Zeer indrukwekkend om al die graven te zien, maar ook de namen van 38.000 soldaten die nooit meer zijn teruggevonden. We zijn we gestopt op de camperplaats van het plaatsje Ieper. Kampeerautoterrein Zillebekevijver is een mooie camperplaats zo’n 3 km van het plaatsje Ieper af. We zijn hier even heen gefietst en hebben een Vlaams frietje gegeten. Mooi weer deze eerste vakantiedag en lekker buiten gezeten, maar in de verte zagen we wel flinke bewolking hangen.

Zaterdag 2 september zijn we de grens over gegaan naar Frankrijk. Aan de grens was het best schrikken: Franse politie met geweren in de aanslag waar we stapvoets langs moesten rijden. Maar we zagen er onschuldig genoeg uit, dus we werden niet aangehouden. Onze ‘Bip & Go’- tolbadge (zie onze video) zorgde ervoor dat we niet hoefden te wachten bij de tolpoortjes en dat scheelde een hoop (wacht)tijd.

Dieppe

De reis ging vandaag naar Dieppe, een mooie kustplaats, waar het heerlijk warm was (27 graden). Deze keer voor de camperplaats aan de boulevard gekozen, die aanzienlijk drukker is. Wel weer heel fijn om in Dieppe te zijn, want we zijn hier nu voor de derde keer. Helaas is deze camperplaats ’s nachts wel heel onrustig, met het gevolg dat we wederom vroeg op waren. We lieten Dieppe achter ons om 9.30 uur en zochten eerst een grote supermarkt op om ook wat producten ‘sans gluten’ te kopen. Glutenvrij dus. Dit assortiment is in Frankrijk vele malen groter dan in Nederland.

We hebben een mooi plekje gekregen op Camping de la Forȇt bij het plaatsje Jumièges. Natuurlijk zijn we meteen van start gegaan met ons Jeu de Boules-toernooi, want dat vinden we toch echt bij de vakantie in Frankrijk horen. Vandaag een bewolkte dag, maar het bleef lange tijd droog, dus we zijn de Abdij van Jumièges gaan bekijken. Dit moet ooit een hele grote abdij zijn geweest, maar nu is het een ruïne. In de 19e eeuw is een deel van de abdij gesloopt om de stenen te hergebruiken. Toch kun je je nog een voorstelling maken van hoe het eens geweest moet zijn. Wij vonden het een bezoek waard. In Jumièges was een brocante-markt en een kleine kermis, waar we ook nog even zijn geweest.

Maandag 4 september besloten we dat het tijd was voor een ‘rustdag’ en bleven we nog een dagje op deze camping. Van rust was niet zo heel veel sprake, want we zijn een fietsroute gaan fietsen, de zogenaamde ‘fruitroute’. Mooi langs de Seine gefietst en met een pontje de Seine overgestoken. Onderweg natuurlijk veel appel- en perenbomen en ook nog bramen geplukt. Een bewolkte dag vandaag, maar wel mooi fietsweer, want het bleef droog. Al met al zo’n 30 km gefietst en dat was te voelen aan de bips. Op de camping nog even lekker gezwommen in het kleine binnenzwembadje.

Sainte Cénéri le Gérei

De volgende dag hebben we de camping verlaten om te vertrekken naar het schilderachtige dorpje Saint-Céneri-le-Gérei. De mixed parking hier is tevens camperplaats. Deze camperplaats is zonder voorzieningen (maar heeft wel een Jeu de Boules baan) en is echt een aanrader, omdat het dorpje zo schattig is. Het verhaal is dat in de 7e eeuw het plaatsje werd bezocht door een heilige uit Italië. Het gebied deed hem denken aan de Alpen en hij besloot er te blijven. Terwijl hij er was gebeurden er drie wonderen: er ontstond spontaan een bron, omdat hij dorstig was van de reis, de rivier de Sarthe week uiteen, zodat hij deze kon oversteken en hij verloor zijn evangelie, dat 9 jaar later ongeschonden werd teruggevonden. Er is nog altijd een kleine kapel met de beeltenis van Saint Céneri, waar mensen briefjes achter laten en om bescherming vragen. Er zijn een aantal wandelroutes uitgezet in en rond dit dorpje, waarvan we er ’s middags twee hebben gewandeld. Heel veel vlinders gezien, waaronder de zeldzame Kolibrivlinder. Dat dit kleine, schilderachtige dorpje veel Franse schilders heeft geïnspireerd konden we ons tijdens de wandeling goed voorstellen.

Nadat we woensdag 6 september het laatste gedeelte van de wandelroute hebben gewandeld, hebben we afscheid genomen van dit prachtige plekje en zijn we doorgereisd naar Brûlon, naar Camping le Septentrion. Veel vergane glorie deze camping, maar prima voor één nachtje.

Chateau Chambord

Op donderdag 7 september zijn we gaan rijden naar de camperplaats van Chateau Chambord (in de richting van Orleans). Deze camperplaats heeft alleen een sanizuil, maar is gelegen bij het prachtige chateau, dat door Koning Francois I aan het begin van de Franse renaissance is gebouwd. Hij liet het bouwen voor zijn plezier (het jagen) en als statussymbool. De invloed van Leonardo da Vinci is in het gebouw terug te vinden en de dubbele wenteltrap is heel bijzonder. Het zijn twee trappen die om elkaar heen draaien rondom een lichtschacht met binnenramen. Rondom het chateau is alles bijzonder duur en ook het chateau bezoeken is kostbaar (€ 13,00 per persoon), maar de moeite waard. We zijn in de schemer nog een keer rondom het chateau gewandeld, want ook de verlichting om het chateau is heel mooi.

Vrijdag zijn we naar de Hyper U geweest en hebben we hier bij de laverie automatique een paar wasjes gedaan. Ondertussen even boodschapjes gedaan en gebruncht met lekkere broodjes in de camper. Toen alle was weer droog en schoon in de camper was opgeborgen hebben we de reis vervolgd door de Bourgogne-streek en langs de Chablis-wijnvelden. De Chablis-wijn zou droog, fris en fruitig zijn, maar wij zijn geen wijndrinker, dus we nemen het voor waarheid aan. Het is nu de tijd om druiven te plukken, dus er waren flink wat trekkers op de weg.

Bron van Tonnerre

Hierdoor kwamen we rond 15.30 uur op Camping Municipal la Cascade in Tonnerre aan. Een mooie, groene camping, waar wel eens in het uur de TGV langs komt. Toch wel weer een mooi weertje vandaag en tot 21 uur hebben we lekker buiten gezeten. Het centrum van Tonnerre zou voor renovatie in aanmerking komen: veel achterstallig onderhoud, maar prima om even doorheen te wandelen en een baguette te kopen. In Tonnerre kun je ook nog een bron vinden en een kerk bezoeken.

Vandaag veel regenbuitjes en dus tijd om in de camper een cake te bakken in de Omnia. We hebben hier nu een speciale cakevorm voor en het ging prima. Zeer smakelijke cake gemaakt! Na een hele koude nacht, een heerlijke, warme douche genomen voor het ontbijt en na het ontbijt zijn we vertrokken naar de Champagne-Ardennen-streek. Hier zijn we gestopt bij Camping La Samaritaine in Buzancy. Deze camping gaat over een week al dicht en we worden verwelkomd door een Nederlandse eigenaresse. Heerlijk om in het Nederlands te kunnen praten en niet te hoeven zoeken naar woorden om zo goed mogelijk Frans te spreken.
Gezien de vele regen die er is gevallen zijn de plaatsen soppig en we krijgen daarom een verharde plek toegewezen. Het sanitair is hier heel mooi en natuurlijk is ook hier weer een Jeu de Boulesbaan, waar we weer verder gaan met ons toernooitje. Verder een regenachtige dag en ook de volgende dag begint met regen. Als het in de middag droger wordt, gaan we de uitgezette wandeltocht doen. Hierbij moeten we soms wat modderpaden overwinnen, maar het is een leuke wandeling.

Dinsdag 12 september reizen we naar Luxemburg, want we zijn nog steeds van plan om deze vakantie langs de Moezel te gaan in Duitsland. Maar ook in Luxemburg komt de regen met bakken uit de lucht. We fietsen nog vanaf Camping Walsdorf naar Diekirch, waar we nog even op een terrasje zitten, maar op de terugweg komen we weer in een flinke regenbui terecht.

De volgende dag vertrekken we naar Bitburg, waar een waterig zonnetje schijnt. We kopen wat extra vesten en truien, want we hadden toch op iets mooier weer gehoopt. We lunchen uitgebreid in Bitburg en vertrekken dan naar Camping In der Enz in Neuerburg. We kennen de eigenaren van deze camping nog van ons bezoek in mei, maar als we met eigenaar Aart praten, vertelt hij ons dat er de nacht voordat we kwamen een drama is geweest: kortsluiting in een caravan, die vervolgens helemaal is uitgebrand. Schade aan de auto, schade aan een naastgelegen caravan: heel heftig allemaal. Gelukkig zijn er geen gewonden gevallen, maar de materiële schade is heel groot.

Op donderdag 14 september brengen we de dag in de camper door, kijkend naar de regen die met bakken uit de hemel komt. Als het even droog is, doen we een boodschapje, maar we moeten weer snel terug naar de camper, omdat het weer hard gaat regenen. De camper staat op een verharde plaats, maar om hier te komen moesten we over het drassige gras rijden. En dit gras is nu nog drassiger aan het worden met al die regen…We beraden ons over een verder plan en krijgen dan van campervrienden, die nog in Frankrijk zitten, hele zonnige foto’s toegestuurd. We besluiten ons plan helemaal te veranderen: we verlaten de camping om 17.45 uur, nadat we om 17.30 uur hebben besloten weg te gaan. Natuurlijk hoor je normaal gesproken niet op deze tijd de camping te verlaten, dus we betalen een extra nacht, maar vertrekken wel. John weet met de nodige truuks de camper door het drassige gras te loodsen, wat gezien de omstandigheden een TOP-prestatie is, en we rijden (nog net niet met gierende banden) weg om weer richting Frankrijk te rijden. We stoppen om 21.15 uur met rijden en bevinden ons dan in Frankrijk, bij het dorpje Millery, waar een (gratis) camperplaats is. Nog altijd regent het pijpenstelen en we duiken al snel ons bedje in.

Le Saône

Het werkritme zijn we nog niet kwijt, dus we vertrekken om 7.30 en nemen de route du Soleil. In de buurt van Lyon ligt Camping Aux Rives du Soleil bij Pont de Vaux, een camping met Nederlandse eigenaren. Hier zijn onze campervrienden te vinden. We worden begroet met koffie en thee nog voordat we helemaal geïnstalleerd zijn, zitten we al bij ze onder de luifel. De camping is prachtig, met heel mooi sanitair. Het is een heerlijke 20 graden en de zon schijnt. ’s Avonds worden er liedjes gezongen en sterke verhalen vertelt bij een kampvuur, onder het genot van een alcoholische versnapering. Het is een kraakheldere, koude avond, maar daar merken wij niets van 😉

Na heerlijk te hebben uitgeslapen zijn we op de fiets naar Mâcon gegaan. Dat ligt zo’n 20 km van de camping en is met een mooi fietspad, langs het water van de Saône, te bereiken. Het centrum van Mâcon is leuk en we doen een paar boodschapjes. Op de terugweg waren de laatste 10 km wel even afzien, want onze bips gaf aan het wel genoeg te vinden. ’s Avonds hebben we met onze vrienden nog heerlijk gegeten in het restaurant op de camping. De volgende dag nemen we afscheid, want wij gaan nog een stukje zuidelijker Frankrijk in en onze vrienden gaan richting Luxemburg.

Pont d’Avignon

Om 10 uur verlieten we de camping en reden we zo’n 300 km naar Avignon, naar Camping Pont d’Avignon. We kregen een plaats toegewezen, maar eenmaal bij deze plaats gekomen bleek deze bezet door een Duits echtpaar. We hebben een ander plaatsje genomen, maar kregen meteen een alcoholisch welkomstdrankje van de buurman. Zo zijn we nog niet eerder begroet op een camping! We zijn ’s middags met het pontje de Rhône overgestoken en een kijkje gaan nemen in Avignon. Hier hebben we de stadsmuur beklommen en via het Pauselijk paleis kwamen we op een terrasje terecht.

We verlieten Camping Pont d’Avignon de volgende dag en we dachten alle tijd te hebben om naar de volgende camping te gaan, want die was maar 45 minuten rijden. Echter, deze camping bleek vol te zijn. We zijn doorgereden naar Mazan, maar ook deze camping was vol. Toen nog een camperplaats gezien bij de Mont Ventoux, maar dat zag er niet zo leuk uit. Wel een hele mooie route gereden door de bergen over de colle de Madeleine. Om 16 uur waren we bij Camping L’Herein in Visan. Hier een mooi plaatsje gezocht en samen met de buurman nog verse vijgen geplukt. Hier lekker een rustdagje (lees: wasdagje) gehouden.

Remuzat

Woensdag 20 september was het mooi weer en een mooie 25 graden. We zijn naar Remuzat gereden. Hier zijn in 1987 een aantal gieren uitgezet, die het in dit gebied heel goed doen. De gieren leven van de dode geiten en schapen die in dit gebied grazen en houden zo de kuddes gezond. Je kunt ze vanaf de Gorges St May boven de rots nog beter zien, maar dat weggetje zijn wij met de camper niet op gereden. Wel diverse keren gestopt om de cirkelende gieren te bekijken en te fotograferen.

Onbedoeld zijn we toch een bergweggetje ingereden met de camper. Het waarschuwingsbord met ‘beter niet met de camper’ zag je pas als je de weg al in was gereden en er geen weg terug meer was. Toch wel even met samengeknepen billetjes deze route afgelegd, maar het ging gelukkig goed. Ook langs lavendelvelden, olijfbomen, wijngaarden en fruitbomen gereden.

Moustiers Sainte Marie

Bij Moustiers-Sainte-Marie op de stadscamping St. Jean een plaatsje gezocht met uitzicht op de prachtige rotsen en de kapel (Chapelle Notre Dame de Beauvoir) en het dorpje, dat tegen de rotsen is gebouwd. De kapel hebben we de volgende dag bezocht. Een hele klim, maar leuk om gedaan te hebben. Het dorpje is ook heel schattig en schilderachtig. Op de camping staat een pizza-kiosk, waar we ’s avonds een heerlijke, verse pizza hebben gehaald. Vrijdag 22 september zijn we vertrokken met stralend weer om de route naar de Gorges du Verdon te rijden. En wat voor route! Prachtige uitzichten op de Gorge en natuurlijk du Verdon. Het is een gigantische rotsspleet tussen de bergen met een mooi helderblauw water. Hier zagen we een groep van wel 30 gieren cirkelen, dus ook hier weer foto’s gemaakt van deze mooie vogels. Ook nog onderweg een aantal raven gezien en gehoord.

Entrevaux

We reden naar Camping Du Brec, vlakbij het middeleeuwse stadje Entrevaux. De camping is gelegen aan een meertje, waar je gratis kano’s kunt lenen. Het middeleeuwse stadje is op loopafstand van de camping en is een bezoekje waard. Vlakbij de camping is een Intermarche, handig voor een boodschapje. Verder hebben we het luieren in de zon afgewisseld met het kanovaren op het meertje. Heerlijk! Dat het bronstijd is, hoorde we ’s nachts met het brullen van de hertenmannen.

Op zondag 24 september reden we een prachtige route richting Grenoble. We reden naar camping Treffort, maar deze bleek al gesloten te zijn. Jammer dat de informatie in de ACSI-gids niet juist was. We reden daarom door naar de camperplaats bij Villard-de-Lans, gelegen in de Rhône-Alpes in Isère, want de camperplaats Lans-en-Vercors was gesloten vanwege een dorpsfeest. De camperplaats bij Villard-de-Lans ligt in een skigebied en we zijn hier een stukje gaan wandelen.

Maandag 25 september reden we weer wat meer terug, naar het Jura-gebied. Hier stonden we een nachtje op Camping Marjorie in Lons-Le-Saunier. Deze camping bestaat vooral uit asfalt, maar het sanitair was prima. We zijn de volgende dag naar de Cascade du Hérison gereden: een waterval in een prachtig natuurgebied. De ochtend was droog, maar in de middag begon het te regenen.

Saarburg

Veel gereden vandaag en daarom besloten om bij Camperplaats Luxeuil les Bains te gaan staan. Een drukke, gratis plaats, zonder voorzieningen, naast een fabriek/werkplaats gelegen, waar men al om 7.30 uur begint. Vroeg op dus. Woensdag 27 september zijn we Duitsland weer in gereden en kozen we voor de camping van Landal en wel Camping Warsberg bij Saarburg. Deze 4-sterren camping is mooi gelegen op een plateau boven het stadje Saarburg. Heerlijk gezwommen in het mooie binnen zwembad, gegeten in het restaurant op de camping en de volgende dag gewandeld naar de roofvogelshow in Greifvogelpark Saarburg. Een pittige wandeling over modderige paden, maar zeer de moeite waard. Geluncht in het stadje Saarburg en via het kabelbaantje weer terug naar de camping gegaan.

Vrijdag 29 september zijn we naar huis gereden na een heerlijke vakantie.

Links naar vetgedrukte locaties in dit verslag:

CP Stadswerven Dordrecht (NL) zie ook onze video op Youtube

Tyne Cot Cemetery (B)

CP Kampeerautoterrein Zillebekevijver (B) zie ook onze video op Youtube

CP Dieppe Boulevard (F), zie ook onze video op Youtube

Camping de la Forêt, Jumièges (F)

Abdij van Jumièges (F)

CP St. Cénéri le Gérei (F), zie ook onze video op Youtube

Camping le Septenrion (F)

CP Domaine National de Chambord (F), zie ook onze video op Youtube

Camping Municipal La Cascade, Tonnerre (F)

Camping la Samaritaine, Buzancy (F)

Camping Walsdorf (L)

Camping in der Enz, Neuerburg (D)

CP Aire de Camping-Car Millery (F)

Camping Aux Rives du Soleil, Pont de Vaux (F), zie ook onze video op Youtube

Camping Pont d’Avignon (F)

Camping l’Herein, Visan (F)

Camping St. Jean, Moustiers Sainte Marie (F)

Camping du Brec, Entrevaux (F), zie ook onze video op Youtube

CP Villard de Lans (F), zie ook onze video op Youtube

Camping La Marjorie, Lons le Saunier (F)

CP Aire Municipale Luxeuil les Bains (F)