Slovenië – Kroatië – 2016

geplaatst in: Camperreizen | 0

Vrijdag 3 juni waren we allebei aan vakantie toe en toen al het werk was overgedragen gingen we om 13.00 uur op pad. Onderweg was het goed te zien dat er heel veel regen is gevallen de afgelopen tijd en ook onderweg kregen we af en toe een buitje. Eerste stop was in Duitsland, bij het dorpje Pronsfeld. Hier is een camperplaats op het oude rangeerterrein van het stationnetje, met de toepasselijke naam Am Alten Bahnhof. Een plek met alle voorzieningen, en een overheerlijke pizzeria in het dorpje.

Am Alten Bahnhof

In Duitsland hebben we het Adler und Wolfspark bezocht in Kasselburg en dat was heel leuk. Vooral de vliegshow met de roofvogels was mooi, hoewel het ook altijd sneu blijft dat zulke prachtige vogels in gevangenschap leven, net als de wolven. Al zijn alle dieren in dit park ook in gevangenschap geboren, werd ons verzekerd. Doorgereden naar het dorpje Weinsberg, omdat het ons leuk leek om met de Weinsberg in Weinsberg te overnachten. De camperplek van Weinsberg stelt niet veel voor, veel hangjongeren, maar de politie rijdt regelmatig langs, waardoor er geen overlast is. Prima dus als je op doorreis bent.

Vlakbij de grens met Oostenrijk zijn we gestopt bij Camping Seehäusl, aan de Chiemsee. Gelukkig brak het zonnetje door toen wij de camping opreden en dat bleef gedurende ons verblijf zo. We hebben een rustdag genomen en zijn twee nachten gebleven op deze mooie camping aan het grote meer: gewandeld, gemidgetgolft, uitgebreide Deutsche lunch genuttigd, in de hangmat gelegen, etc. Op dinsdag 7 juni reden we door Oostenrijk, waar we van de snelweg werden afgeleid langs een enorme weegbrug, maar wij hoefden er (gelukkig) niet op. Wel even met zweethandjes gezeten, want we hebben wel weer veel meegenomen in onze camper…

Bled

In Slovenië reden we naar Camping Bled, aan het meer van Bled. De camping was nog wat drassig van alle regenval, maar we zochten een droog plekje op en gingen daarna wandelen. Overdag een mooie, warme dag, maar ’s avonds en ’s nachts regen en onweer. We zijn doorgereden naar de grotten van Postojna, waar ook een camperterrein is, waar je met de camper kunt overnachten. Het is een afgesloten (met een slagboom) deel van het parkeerterrein. Van hier liepen we naar de grotten en konden we om 14 uur met de gids mee. Eerst een stuk in het treintje door de grotten gereden, daarna gewandeld door de meest imponerende zalen die we ooit in grotten hadden gezien. Heel mooi om zien en we hebben genoten van dit bezoek. Sommige vormen zo dun als stof, andere juist weer heel groot en breed. Gelukkig was het regenen gestopt, want ook binnenin de grot word je dan nat.

Donderdag 9 juni reden we Kroatië in en onze eerste stop hier was Camping Porton Biondi, op loopafstand van het oude stadje Rovinj. Mooie terrassencamping en gelukkig een droge dag en goed weer om te wandelen. In Rovinj nog even een terrasje gepakt en veel gewandeld vandaag. Vlakbij de camping in een restaurantje gegeten. Op deze camping (en eigenlijk in heel Kroatië) hoor je hier ’s avonds en ’s nachts vaak dwergooruilen.

Wij zijn doorgereden naar Camping Indije, dat direct aan zee ligt. Van de ACSI-korting moet je je in Kroatië niet te veel voorstellen, want de echt mooie plaatsen vallen niet in dit tarief en op deze camping wilden we een prachtige plek aan zee. Een warme dag vandaag, dus we zijn ook lekker in zee gaan zwemmen. Camping Indije is een hele dure camping en wij vonden de douches er matig. Verder prachtig: volop rozemarijnstruiken en lavendel en aan de prachtige (rotsachtige) kust. Gegeten in het restaurantje op de camping, dat zich opmaakte voor de EK-wedstrijden.

Pag

Op zondag 12 juni reden we verder richting Krk. Dat was tenminste de bedoeling, maar we reden door de stromende regen en besloten toch verder te rijden. Op zoek naar het mooie weer en dat vonden we: richting Pag klaarde het weer op en we namen de boot naar het eiland Pag, waar we op Camping Strasko zijn gaan staan. En wat voor camping: een dorp op zich, met een treintje, bakkerij, restaurants, strand en zee, zwembaden, snackbars, entertainment, etc. Een unieke camping om bijvoorbeeld 3 weken met de kinderen te gaan staan, want je hoeft op zich de camping niet af. Wij vonden het hier ook heerlijk en hebben scootertjes gehuurd op het eiland Pag verder te gaan verkennen. Naar het stadje Pag gereden, hier heerlijke geluncht en langs de kust gereden en er een leuk dagje van gemaakt. Het eiland is net een maanlandschap aan de ene kant en prachtig groen aan de andere kant. Uiteraard ook hier weer een helderblauwe zee. In Kroatië zijn wel camperplaatsen, maar deze zijn meestal net zo duur als een camping. Wij hebben er deze vakantie voor gekozen om de camperplaatsen over te slaan en op campings te gaan staan. Dat was wel even wennen voor ons!

Dinsdag 14 juni was het ’s morgens prachtig weer, dus besloten we het eiland Pag te verlaten en de Plitvice-watervallen te gaan bezoeken. Geen goedkoop uitje: 30 euro voor 2 personen en daarnaast nog parkeergeld, maar het Nationale park is prachtig. Er zijn op verschillende hoogten diverse meren, die met elkaar in verbinding staan middels watervallen. Als je dit park bezoekt, houdt er dan rekening mee dat het altijd heel druk is. Ook vandaag was het druk en het mooie weer liet ons ook een beetje in de steek, want het begon zachtjes te regenen. De watervallen zijn indrukwekkend en in het heldere water zie je de visjes zwemmen. Toen het harder begon te regenen zijn we terug naar de camper gewandeld en weer verder gereden: alsnog naar Krk, naar Camping Njivice. Op deze camping kregen we de speciale ACSI-plaatsen en die liggen wat verder van het strand af en stonden vol met andere Nederlanders. We kwamen aan in een hevige regenbui, maar gelukkig werd het al snel weer droog. Ook deze camping is een dorpje op zich met restaurant, cocktailbar (heerlijke cocktails met ligstoelen en uitzicht op zee), bakkertje, supermarktje en een animatieteam dat diverse activiteiten organiseert.

Plitvice

De volgende dag reden we naar Camping Sv. Marina (richting Labin), waar we zelf een plekje mochten uitzoeken. We kozen weer een plaatsje aan zee en zijn gaan zwemmen in het panorama-zwembad. Prachtig uitzicht op de zee en de steeds hoger wordende golven. Het begon namelijk steeds meer te stormen. We stonden met de camper pal op de wind en dat zorgde voor een onrustig nachtje. Sv. Marina is een van de duurste campings met 42 euro voor 1 nachtje. We zijn doorgereden naar Premantura en wel naar Camping Runke. Prachtige plaatsen hier met uitzicht op…je raadt het al…zee. Even een stukje naar beneden lopen en we stonden in zee, waar we met onze snorkelsetjes aan de slag gingen. Leuk om alle visjes eens goed te kunnen bekijken. Ook het luchtbed opgeblazen en heerlijk op zee gedobberd: het ultieme vakantiegevoel.
Zondag 19 juni zijn we naar het stadje Fazana gereden om daar op Camping Bi Village te gaan staan. In het hoogseizoen zitten er op deze camping en het naastgelegen appartement 6000 gasten! Wij waren blij dat we niet in het hoogseizoen tot deze mensenmassa konden worden gerekend, hoewel de camping goed bezet was. Deze camping ligt ook aan zee, heeft 3 zwembaden en vanaf de camping wandel je zo naar Fazana. Hier hebben we ons opgegeven voor een boottochtje langs de eilandjes behorende bij Brijuni nationaal park. Het waaide behoorlijk, maar het was een leuk boottochtje van twee uur.

We zijn op dinsdag 21 juni weer op de terugreis gegaan en in Slovenië op de prachtige Camping Sobec gaan staan. Deze camping ligt circa 3 km van Bled en dat leek ons een mooie, korte wandeling. Dat was ook zo, alleen was het wel 32 graden en ons eigenlijk een beetje te warm. Maar in Bled heerlijk gegeten en daarna

Camping Sobec

weer terug gewandeld naar de camping. Donderdag 23 juni werd onverwacht een hele lange reisdag: we reden door Duitsland, waar veel file stond en hadden een camperplaats in gedachten: deze camperplaats werd bezet door een Nederlandse enclave, die uitgebreid luifels uit hadden gezet en stoeltjes buiten, wat begrijpelijk was (34 graden), maar waardoor er voor ons geen plek meer was. Ook niemand die dacht: als we een beetje inschikken lukt het wel, dus waren we genoodzaakt om te keren en weer door te rijden en het was inmiddels al 19.30 uur. Gestopt om even wat te eten en daarna verder gereden. Vervolgens drie camperplaatsen bezocht, waarbij we ons niet veilig voelden (en wij vertrouwen altijd op ons ‘onderbuikgevoel’).

Weer verder gereden en uiteindelijk om 22.30 uur een plekje gevonden, vlakbij Karlsruhe waar we uiteindelijk meteen zijn gaan slapen.We hebben onze vakantie afgesloten op camperplaats Den Heyberg in Kevelaer, waar gelukkig altijd wel plek is en zijn vanaf hier op zaterdag 25 juni naar huis gereden.

Links naar de vetgedrukte locaties in dit verslag:

CP Am Alten Bahnhof, Pronsfeld (D)

Adler- und Wolfspark Kasselburg (D)

Wohnmobilstellplatz Weinsberg (D)

Camping Seehäusl (D)

Camping Bled (SLO)

CP Postojna Cave Park (SLO)

Camping Porton Biondi (HR)

Camping Arena Indije (HR)

Camping Strasko (HR)

Plitvice National Park (HR)

Camping Njivice (HR)

Camping Marina (HR)

Camping Arena Runke (HR)

Camping Bi Village (HR)

Camping Sobec (SLO)

CP Den Heyberg, Kevelaer (D)