Scandinavië 2012

geplaatst in: Camperreizen | 0
Sandhammaren
Voor het eerst in het wild bij Sandhammaren

Na een emotionele week, waren we meer dan ooit aan vakantie toe. Onze reis begon op vrijdag 15 juni 2012 en deze dag mochten we de huurcamper ophalen en zijn we tegen de avond richting Groningen vertrokken. Hier hebben we bij onze vrienden op het erf van hun boerderij gestaan met de camper om de volgende dag, met verse eitjes van de kippen en de door onze vrienden zelfgemaakte jam, te vertrekken richting Denemarken. Dit bleek nog een behoorlijke rit te zijn, maar om 19.45 uur waren we eindelijk bij Tårup Camping op het eiland Funen. De receptie was (uiteraard) uitgestorven op dit tijdstip, dus hebben we eerst maar even een hapje gegeten.

Op onze eerste Scandinavische camping leerden we hoe deze campings er over het algemeen uit zien: netjes, en vaak met ruime keukens waar je gebruik van mag maken. De keukens zijn zeer volledig uitgerust en vaak is er een kantine-achtige ruimte waar je ook kunt zitten en praten met mede-gasten. Vanaf de camping een mooi uitzicht op de brug die Funen met Seeland verbindt. De volgende ochtend vertrokken richting Zweden, waar we een mooie gratis camperplek vonden bij Sandhammaren. Heerlijke weertje en dus lekker genoten van deze mooie plek met het strand op een steenworp afstand.

Op 18 juni reden we richting het Vätternmeer om daar op een camping te gaan staan. Dit werd de camping van Nederlandse eigenaren: Hätte camping in Tranås. Superleuke eigenaren en een prachtige camping. Die dag nog lekker gewandeld langs het Sommenmeer, waar de camping aan ligt. Hier zijn we 2 nachten gebleven. Ook hier weer goed weer en natuurlijk hebben we ook even op het Sommenmeer gevaren met een gehuurd bootje.

Bootje varen op het Sommenmeer, Zweden

Onze volgende stop was bij Hällefors op de Sörälgens Camping, die vernoemd is naar het 14 km lange meer waar de camping aan ligt. Niet zo’n mooie camping, maar wel leuk kunnen fietsen in de omgeving. Toen we de volgende dag verder reden, hadden we eigenlijk tot doel een camping op een eilandje in het Siljan-meer, maar dat vonden we er niet leuk uit zien. Dus doorgereden naar een mooie gratis camperplaats, maar zodra we de camper uit kwamen, wemelde het van de wespen. Niet zomaar wespen, maar een centimeter of drie in doorsnee (niet overdreven). We bleken bij een nest te staan. Niet bepaald idyllisch, dus verder gereden naar camping Johannisholm. Weliswaar aan een drukke weg, maar wel een mooie camping voor een nachtje. Zelfs nog even een rondje in het ijskoude meer gelopen. Voor zwemmen was het echt te koud.

We reden daarna door naar Vemdalen, onze laatste camping in Zweden. Deze terrassencamping is helemaal ingericht voor de wintersport en is ook in de zomermaanden open, maar dan is het rustig. Hier zagen we ook besneeuwde bergtoppen. Lekker gewandeld en een beetje geluierd bij de camper. En dan is het zo 23.00 uur en nog altijd licht. Vreemde gewaarwording vonden we dat.

Noorwegen doet mij aan Schotland denken, met de ruige natuur, prachtige begroeide bergen, rotsen en watervallen. We reden vanuit Zweden naar Støren camping in Noorwegen. De camper paste net onder de brug door om op de camping te komen. Een camping aan het water en vol met eekhoorns, die tussen de caravans en campers door rennen. En natuurlijk was daar onze eerste ontmoeting met Kwikkie (een kwikstaartje). Kwikkie zijn we de hele vakantie tegengekomen, waardoor we bijna dachten dat het beestje achter ons aan vloog… Maar er zijn blijkbaar veel kwikstaartjes in Noorwegen en Zweden. En dat zijn wij, als echte stadsmensen, natuurlijk niet gewend.

Småøyan Camping, Bæverfjord

Onze volgende stop was een mooi gelegen camping aan het Bæverfjord: Småøyan Camping. Een camping die het echt van de ligging moet hebben, want het sanitairgebouw is oud en kan wel wat onderhoud gebruiken. Het volgende deel van de tocht hebben we heel veel pontjes (vier in totaal) gezien en heel veel norse, Noorse mensen. Het was vandaag namelijk slecht weer, regenachtig en grijs. Onderweg veel watervallen, besneeuwde bergtoppen en beekjes gezien. De campings die we op het oog hadden waren vol, klein of moeilijk met de camper te bereiken, dus zijn we doorgereden en uiteindelijk een nachtje op Nesjartun Camping gestaan, met uitzicht op een meer. Een verlopen camping, maar voor een nachtje prima. Daarna zijn we verder gegaan en dit keer naar Oldevatn Camping. Een prachtige vier-sterren camping, aan een meer, vlakbij Birksdalen gletsjer. Op de camping mag je gebruik maken van de roeibootjes en dat hebben we gedaan om richting de gletsjer te roeien. Wat een uitzicht!

Het fietstochtje naar de gletsjer viel wel wat tegen. Vooral de verkeerstunnels zijn aardedonker en dan valt zo’n klein fietslampje amper op. Dus met gevaar voor je leven razen auto’s en vrachtwagens aan je voorbij. Niet voor herhaling vatbaar dus. Maar eenmaal bij de gletsjer aangekomen was het prachtig. De wandeling naar boven voert langs beekjes, stroompjes en een waterval en de gletsjer is grandioos mooi om te zien.

Birksdalen gletsjer

Op vrijdag 29 juni zijn we weer aan de terugtocht naar huis begonnen. Wel op ons gemak, dus een stop bij Sognefjord bij camping Laerdal. Het Sognefjord is de langste en diepste van de wereld, maar de camping stelde niet heel veel voor. Wel mooi sanitair, maar kleine plaatjes dicht op elkaar. De route door het Laerdal was prachtig: watervallen en riviertjes wisselden elkaar af in het bergachtige landschap. Terwijl we in de richting van Oslo kwamen, werd het weer slechter en slechter. We hebben aardig wat kilometers gemaakt deze dag en hebben ’s avonds op een rustplek bij de snelweg (vlakbij Strömstad) overnacht.

De dag daarna doorgereden naar Zuid-Zweden, naar Lerbergets camping bij Höganäs. Eenvoudige camping met kleine plaatsjes, maar uitzicht op zee. Ook leuk om langs de zee te lopen. Vervolgens zijn we via Malmö gereden en zijn we de brug van Zweden naar Denemarken weer over gegaan. Ook weer wat kilometers gemaakt om aan te komen op het Deense Waddeneiland Rømø. Hier hebben we een lange fietstocht gemaakt om bij het strand (waar auto’s en campers gewoon op kunnen) een ijsje te eten.
De Rømø Familie Camping ligt aan het duingebied en hier hebben we heerlijk gewandeld en nog een paar herten gespot. Ook deze camping is een soort volière met veel verschillende soorten vogels en natuurlijk eekhoorntjes en konijntjes.

De laatste stop was in Niedersachsen, Duitsland op de mooie camping Haus an Königsee, waar we nog heerlijk in het meertje hebben gezwommen.

Links naar de vetgedrukte locaties in dit verslag:

Tårup Camping (DK)

CP Sandhammaren (S) (let op: juni – juli – aug verboden voor campers)

Hätte Camping, Tranås (S)

Sörälgens Camping (S)

Johannisholm Camping (S)

Vemdalens Camping (S)

Støren camping (N)

Småøyan Camping, Bæverfjord (N)

Nesjartun Camping (N)

Oldevatn Camping (N)

Laerdal Camping (N)

Lerbergets Camping, Höganäs (S)

Rømø Familie Camping (DK)

Camping Haus am Kögssee (D)