Denemarken – 2014

geplaatst in: Camperreizen | 1

Denemarken zijn we diverse keren doorheen gereden als land waar je nu eenmaal door heen moet om naar Noorwegen of Zweden te rijden. En dat terwijl Denemarken zoveel mooie plekjes heeft. Tijd om daar eens wat meer van te gaan genieten en een 14-daagse vakantie in Denemarken te beleven.

Ribe
Ribe, de oudste stad van Denemarken.

Op 31 augustus reden we vanaf de haven in Enkhuizen naar Kaltenkirchen (boven Hamburg), waar we op een gratis camperplek de nacht door brachten. Prima camperplek zonder voorzieningen, maar verder niets te beleven. Door de regen hebben we het eiland Rømø over moeten slaan. We wilden hier onze reis starten en op het strand gaan staan met de camper, maar het was er te nat voor. Daarom doorgereden naar het prachtige Ribe, waar een camperplek met faciliteiten is (Ribe Syd) en van waar je zo het centrum van Ribe in wandelt. Het weer werd gelukkig steeds beter en we hebben de oude domkerk (Onze Lieve Vrouwenkerk) bekeken en we zijn de toren in geklommen (52 meter hoog, via 248 treden).

Niet ver van het centrum hebben we op de 5-sterren camping Ribe gestaan, met prachtig sanitair en heerlijke douches.Vervolgens zijn we (weer) richting Lemvig gereden om een van onze favoriete plekjes weer te bezoeken: Fjaltring strand (Red: deze camperplaats is niet meer te vinden op Campercontact, wellicht opgeheven). Hier waren al een stuk of 8 andere campers en een hoop dagjesmensen. Drukker dus dan toen we hier de eerste keer waren, maar gezellig. Lekker dagje op het strand geweest, geluierd, gevliegerd, pootje gebaad en genoten van het mooie weer (23 graden). Door de drukte, ook op het water, geen bruinvissen of visdiefjes kunnen spotten, maar heerlijk om weer op dit mooie plekje te zijn. En wat een zonsondergang hier!

Bunken Strandcamping
Het strand bij Bunken Strandcamping.

Om een vriend van John te gaan ontmoeten, die in Duitsland woont, maar ook in Denemarken op vakantie was met zijn vrouw en zoontje, moesten we een dagje flink doorrijden. Onderweg wilden we nog het arenden-reservaat in Hjorring aandoen, maar de coördinaten klopten niet en dus konden we het niet vinden. Toen we het opgaven, reden we er een half uurtje later ‘per ongeluk’ langs, maar het bleek al gesloten te zijn voor het seizoen. Uiteindelijk bereikten we rond 17 uur Bunken Strandcamping. Prachtige plekken hier en direct aan het strand gelegen, met alleen een paar duinen er tussen. Gezellig met z’n allen gegeten: Peter met de barbecue en John met zijn skottelbraai. En natuurlijk de nodige (Duitse) biertjes en Hugootjes. Peter is een kitesufer en de volgende dag hebben we grotendeels op het strand doorgebracht, terwijl hij aan het kitesurfen was, John met een hele grote 4-lijns vlieger op het strand bezig was en Valeska en ik samen de kleine Paul bezig hielden. ’s Avonds vis van de barbecue gegeten en groente van de skottelbraai en we weer tot in de kleine uurtjes zitten kletsen (en drinken).

Vrijdag 5 september afscheid van elkaar genomen en terwijl Peter, Valeska en de kleine Paul weer zu Hause gingen, zetten wij onze vakantie voort. Dit keer reden we eerst naar het uiterste Noordoostelijke puntje van Denemarken waar de twee zeeën het Kattegat en het Skagerak samen komen. Je kunt dit duidelijk zien omdat de golven (en stroming) tegen elkaar in gaan. Heel bijzonder. Hier is ook een camperplaats (Grenen) maar daar hebben wij niet overnacht.

Lindholm Høje
Grafheuvels van Lindholm Høje

Onze reis ging verder richting Aalborg, want bij Nørresundby ligt een van de grootste grafheuvels van Scandinavië: Lindholm Høje. Hier zijn circa 700 graven, waarvan 150 in de vorm van een (viking)schip. Prachtige plek waar een serene rust heerst. Vervolgens doorgereden naar Mariager, naar een camping aan een fjord. De camperplaatsen op deze camping (3 stuks) hebben een eigen houten terras met picknicktafel en uitzicht over het fjord. Heel mooi gedaan en we zijn dan ook heerlijk buiten gebleven en hebben genoten van het uitzicht.

Ons volgende doel was op Helgenaes, een schiereiland waar een mooie plek bij een vuurtoren is: Sletterhage Fyr. Het weer was prachtig en er waren veel dagjesmensen die kwamen voor een picknick of om te wandelen over het (kiezel)strand. We zaten met de stoeltjes voor de camper en zagen rond 15 uur de bruinvissen voorbij zwemmen, die op de vissen aan het jagen waren. Snel de kijker gepakt, geïnstalleerd en we hebben uren gekeken naar dit prachtige schouwspel. Dat verveelt nooit!

Mariager Fjord
Plek aan het Mariagerfjord met houten terras.

Zondag 7 september vertrokken we richting Funen en heb ik zelf het grootste deel van de reis gereden, zodat John ook iets van de omgeving kon zien. We reden langs Odense naar een camperplaats vlakbij Nyborg: Sulkendrup Mølle. Heerlijk rustig, naast een appelboom. Lekker gefietst in de omgeving.
Op circa 150 km van Nyborg ligt Kopenhagen en hier kun je met de camper bij de jachthaven staan: Svanemollehavnen Kopenhagen. Het is dan heel gemakkelijk om met de fiets naar het centrum van Kopenhagen te fietsen. We hebben in Kopenhagen de toerist uitgehangen en de meeste bezienswaardigheden (zoals het Koninklijk paleis, de kleine zeemeermin, etc.) gezien middels een boottochtje. Vandaag een bewolkte dag, maar prima weer om deze stad te bezoeken.

Op dinsdag 9 september hebben we de drukte van de stad weer achter ons gelaten om naar een van onze favoriete plekjes in Denemarken te gaan: het eiland Møn, waar een prachtig gelegen camping is. Onderweg gestopt in Roskilde en daar de domkerk te bezoeken, die op de Unesco werelderfgoedlijst staat. Hier zijn de graven van de Koninklijke familie te bewonderen. Prachtige beeldhouwwerken ook hier van dezelfde beeldhouwer die ook de kleine zeemeermin maakte.

We kwamen rond 16 uur aan op de camping en stonden weer op ons favoriete plekje. Het is hier heerlijk wandelen en zo hebben we vanaf de camping een wandeling gemaakt langs de kalkrotsen naar het Møns Klint Geocenter. Een prachtige wandeling met spectaculaire uitzichtpunten. Een beetje regenachtig vandaag, maar daar merkte we al wandelend door de bossen gelukkig niet veel van. Vanaf Møn naar het eiland Falster gereden en vervolgens naar Lolland om daar in de haven van Rødby de veerboot naar Puttgarden te nemen. Onze vakantie is bijna ten einde, maar we zijn naar Travemünde gereden om daar op de camperplaats te staan, bij deze gezellige badplaats. Leuke boulevard en leuk centrum, waar we heerlijk gewinkeld hebben en vis hebben gegeten.

Op vrijdag 12 september reden we naar onze laatste stop in het plaatsje Ditzum, vlakbij Groningen, want hier is een mooie camperplek achter de Emté-supermarkt (8 euro inclusief stroom). We houden altijd de scores bij van de plaatsen waar we geweest zijn en de hoogste scores van deze vakantie waren voor Ribe-camping (een mooie 8 vanwege het prachtig onderhouden terrein en het mooie sanitair), Fjaltring strand (uiteraard een 8,5 vanwege de ligging, want hier zijn verder geen faciliteiten), Mariager-camping (een verdiende 8,5 door de mooie ligging en het houten terras) en natuurlijk Møns Klint camping (een dikke 8 door de ligging en de prachtige omgeving, maar wel een hele dure camping).

Links naar de vetgedrukte locaties in dit verslag:

CP Enkhuizen (NL)

CP Kaltenkirchen (D)

CP Ribe Syd (DK)

Camping Ribe (DK)

Fjaltringstrand / Parking Hofde (DK) (Red: deze camperplaats is niet meer te vinden op Campercontact, wellicht opgeheven)

Bunken Strand Camping (DK)

CP Grenen (DK)

Lindholm Høje (DK)

Mariager Camping (DK)

CP Sletterhage Fyr (DK)

CP Sulkendrup Mølle (DK)

CP Svanemollehavnen Kopenhagen (DK)

Camping Møns Klint Resort (DK)

CP Travemünde Kowtizberg (D)