Je banden zijn je enige contact tussen je kostbare camper en het wegdek. Waar moet je zoal op letten bij camperbanden?
Bandenspanning
Controleer regelmatig je bandenspanning. In de handleiding van je camper staat aangegeven welke spanning dit moet zijn. Campers maken vaak gebruik van een hogere bandenspanning dan de gemiddelde personenauto of bestelbus. Sterker nog, bij de perslucht bij een willekeurig tankstation kom je er niet, want die gaan vaak maar tot 4 bar. En de kans is groot dat je banden meer druk nodig hebben. Je kunt dan gebruik maken van een eigen compressor, een fietspomp met manometer of bij de plaatselijke garage vragen of je even wat perslucht van ze mag gebruiken.
DOT code
Let dan ook op de conditie van je banden. Bij onregelmatige slijtage of uitstulpingen is het zaak om de oorzaak weg te nemen en de banden te vervangen. Ook de leeftijd speelt een rol, veel verzekeraars adviseren om elke 6 jaar je banden te vervangen, ongeacht hoe ze eruit zien. Maar hoe weet je hoe oud je band is? Kijk hiervoor naar de DOT code, deze geeft aan wanneer de band geproduceerd is. Bijvoorbeeld DOT 4313. Dit betekent dat de band is geproduceerd in week 43 van 2013.
Load index
Met name voor campers is het ook van belang om banden te kiezen met voldoende draagvermogen, de ‘load index’. Een camper is zwaar beladen en elk wiel heeft flink wat gewicht te dragen. Kijk daarom naar wat je camper mag wegen, de maximaal toegestane massa op je kentekenbewijs. Deel dat gewicht door 4 en je weet wat elke wiel (in theorie) maximaal te dragen krijgt. Maar kijk ook naar de maximale aslasten, voor een regulier chassis van een 3,5 tons camper is de achteras vaak belastbaar tot meer dan 2 ton. Dan moet een band toch meer dan 1000 kg kunnen dragen. Aangezien campers nog wel eens overbeladen zijn is het aan te raden rekening te houden met nog meer gewicht. Komt het een keer tot een klapband met schade dan zal de verzekeraar ook nagaan of de loadindex voldoende is geweest.
De loadindex laat zich als volgt vertalen naar het maximale gewicht per band:
100 – 800 kg
101 – 825 kg
102 – 850 kg
103 – 875 kg
104 – 900 kg
105 – 925 kg
106 – 950 kg
107 – 975 kg
108 – 1000 kg
109 – 1030 kg
110 – 1060 kg
111 – 1090 kg
112 – 1120 kg
113 – 1150 kg
114 – 1180 kg
115 – 1215 kg
116 – 1250 kg
117 – 1285 kg
118 – 1320 kg
119 – 1360 kg
120 – 1400 kg
Snelheidsindex
Elke band kent een maximale snelheid, die zich laat vertalen naar de snelheidsindex. Voor campers misschien minder relevant, maar als een camper een bepaalde maximale snelheid kan halen dan moeten er banden zijn gemonteerd die deze snelheid aan kunnen. Ongeacht of de bestuurder ook met die snelheid zal rijden.
J tot 100 km/u
K tot 110 km/u
L tot 120 km/u
M tot 130 km/u
N tot 140 km/u
P tot 150 km/u
Q tot 160 km/u
R tot 170 km/u
S tot 180 km/u
T tot 190 km/u
H tot 210 km/u
V tot 240 km/u
Zomerbanden, winterbanden, all season banden
In sommige landen zoals Duitsland zijn winterbanden verplicht tijdens winterse omstandigheden. Rij je daar met zomerbanden in winters weer dan loop je de kans op een boete. Komt het tot een ongeval dan wordt (een deel van) de schuld bij jou gelegd. Zorg daarom voor de juiste banden met het Alpine symbool, ook bekend als ‘3 peak mountain’-symbool, wintersymbool of sneeuwvloksymbool. Let op: alléén een M+S indicatie is tegenwoordig onvoldoende, in Duitsland geldt hiervoor nog een gedoogregeling voor banden die geproduceerd zijn vòòr 2018, maar voor nieuwe banden is een Alpine symbool verplicht. Je kunt er ook voor kiezen om gebruik te maken van all season banden met het Alpine symbool.
Welk merk
Tot slot, welk merk is het beste? Daarover lopen de meningen uiteen. Er worden regelmatig testen gepubliceerd door camperbladen als het Duitse ProMobil waarbij camperbanden worden vergeleken.