Schwarzwald – Vogezen – 2015

geplaatst in: Camperreizen | 0

We begonnen onze vakantie op 28 augustus met een overnachting in Hamont, net over de grens in België. Om op 29 augustus door te rijden naar Luxemburg, naar de camperplaats bij Camping Fuussekaul. De camperplaats hier is mooi aangelegd, en we kunnen gebruik maken van het sanitair van de camping. De camper staat op grind, met een grasveldje ernaast. Water en stroom bij elke plek en de kosten: 15 euro.

Ouvrage Hackenberg

De volgende dag zijn we vertrokken naar Frankrijk en hebben we een bezoek gebracht aan het grootste fort uit de Marginot-linie: Fort Hackenberg bij het plaatsje Veckring. Dit fort is zo groot, dat je met de gids zelfs een deel met een elektrisch treintje aflegt. In dit fort is het echt koud: 12 graden. Een enorm verschil met de buitentemperatuur die circa 30 graden was. De gids leidt je in een kleine 3 uur rond het fort en laat ook de buitenkant zien, zeker een aanrader als je in de buurt bent. We navigeerden naar de dichtstbijzijnde camping,waar we een heerlijke plek in de schaduw hadden en we konden de hele avond buiten zitten. Het is goed te merken dat de dagen alweer korter worden!

Door de warmte waren we op 31 augustus al vroeg wakker: douchen, ontbijten en rond 10.15 uur van de camping weggereden richting de Elzas en het plaatsje Bitche. Hier zijn 5 mooie camperplaatsen bij de oude Citadel van Bitche en we hadden hier een mooie plaats. Mogelijkheid tot lozen en water innemen is hier ook (tegen betaling). De camperplaatsen zijn gratis. Via de Citadel zijn we naar beneden gewandeld, naar het dorpje, waar de organist in de kerk aan het oefenen was, dus we hebben nog even genoten van het orgelspel. We zijn rondom de Citadel gewandeld en kwamen nog een paar hagedisjes tegen. Ook vandaag weer een hele warme dag, dus ’s avonds op de skottelbraai buiten gekookt.

Voordat we deze plek weer verlieten, zijn we op dinsdag 1 september eerst nog de (digitale) rondleiding door de Citadel gaan doen. Het weer was omgeslagen: kouder (19 graden) en regen. Prima weer voor dit bezoek aan de Citadel en ook echt een aanrader om te doen. De Citadel bleek tijdens de oorlog met het Pruisische rijk onneembaar, maar de Franse overheid capituleerde, dus toen moeten de Fransen de Citadel overgeven aan de Duitsers.

Colmar

We reden met de camper naar het begin van de Route de Cretes, door de Vogezen en we reden naar een uitzichtpunt, waar campers gratis mogen staan: Col de Bagenelles. Door de bewolking niet zo adembenemend, maar toch een mooie plek, die we deelden met een camperbusje. Woensdag 2 september scheen er een voorzichtig zonnetje, wat het uitzicht meteen heel mooi maakte. We wandelden naar een dichtbijgelegen boerderij om wat kaasjes en yoghurtjes te kopen. Terwijl we liepen, vlogen de raven boven ons en zagen we roofvogels boven het dal hangen.

Het stadje Colmar stond vandaag op het programma en het was een mooie, zonnige dag. Colmar wordt klein-Venetië genoemd en het is inderdaad een schattig stadje: kleurrijke vakwerkhuisjes en kleine grachtjes met bootjes die hier heen en weer varen met toeristen. Wij ontdekten nog een leuk new age-winkeltje, waar we heerlijke wierook kochten: vanaf nu geen last meer van wespen! We overnachtten op Camping de Ramberchamp bij Gerardmer. Vanaf de camping is het heel goed te doen om even naar het centrum te fietsen.

Ile de Rhin

Donderdag 3 september hebben we de route de Cretes verder gereden, over de toppen van de Vogezen, met mooie uitzichtpunten en over de hoogste top: de Grand Ballon (1325 meter hooogte). We reden richting Duitsland, via Mulhouse, maar in Duitsland waren de campings nog heel druk (wellicht nog vakantie voor hen?). Wij kozen daarom voor een gratis plek op een eilandje Ile de Rhin. Geen voorzieningen hier (niet eens een afvalbak), maar met uitzicht op de Rijn en op de grote sluis. Lekker de stoeltjes buiten gezet om bootjes te kijken. Omdat de stadscamping bij Freiburg afgeladen vol was, zijn we doorgereden om uiteindelijk terecht te komen bij Riegel am Kaiserstuhl, op de camperplaats van Camping Müllersee. Ook hier weer de mogelijkheid om de voorzieningen van de camping te gebruiken, dus hebben we meteen maar even de wasmachine gebruikt. ’s Avonds in het nabijgelegen dorpje Riegel een lekkere schnitzel gegeten.

Zaterdag 5 september toch weer richting Frankrijk gereden, naar Obernai, Camping Municipal Vallon de ‘l Ehn. Drukke camping, maar op loopafstand van het centrum van Obernai: mooie vakwerkhuizen, maar zeer toeristisch.

We zijn op zondag 7 september richting Schwarzwald gereden en overnacht op camperplaats Wohnmobilpark Ortenau. Mooi aangelegd en de keuze tussen grindplaatsen of plaatsen op een grasveld. We hebben hier een fietstochtje langs de Rijn gemaakt en langs de vele appelbomen die hier staan. De volgende dag naar Freudenstad gereden en vlakbij Freudenstad een mooie plek op Höhencamping Königskanzel uitgezocht. De camping is hoog gelegen, waardoor je tussen de bomen door een heel mooi uitzicht hebt. In Schwarzwald is het openbaar vervoer gratis voor toeristen, dus we zijn nog even gaan shoppen in Freudenstad.

Zonsondergang op Camping Königskanzel

Dinsdag 9 september de trein vanuit Freudenstad genomen naar Rastatt, waar we heerlijk op het terras hebben geluncht. Nog een rode wouw en een paar buizerds gezien onderweg.
We zijn op woensdag 10 september doorgereden richting Bitche, naar de camperplaats An der Pirminiushalle in Hornbach. Mooie plaatsen (er zijn hier 2 camperplaatsen), maar in Hornbach is helemaal niets te beleven. De volgende dag doorgereden naar de Luxemburgse grens, waar we een camping hadden gezien, maar de twijfel sloeg toe: vroeg stoppen en op deze camping staan of doorrijden naar Kevelaer naar onze favoriete camperplek Reisemobilhafen Den Heyberg. Het werd het laatste, waardoor we wel de hele dag op weg waren, maar tegen vijven waren we bij Den Heyberg en stonden we weer op “ons” plekje. Gegeten in het restaurant vlakbij, waar we niet konden pinnen. Maar we redde het, dus we hoefden niet af te wassen. Kevelaer is een mooi plaatsje, tevens bedevaartsoord en vanaf de camperplek in 6 km te fietsen. We vertrokken weer op zaterdag 13 september, want onze vakantiedagen zijn op.

Links naar de vetgedrukte locaties in dit verslag:

CP Hamont (B)

Camping Fuusekaul, Heiderscheid (L)

Camperplaats Bitche (F)

Col de Bagenelles, Ste. Marie aux Mines (F)

Parking Colmar (F)

Camping de Ramberchamp, Gerardmer (F)

Camperplaats Ile de Rhin (F)

Camping Müllersee, Riegel am Kaiserstuhl (D)

CampingMunicipal Vallon de l’Ehn, Obernai (F)

Camperplaats Wohnmobilpark Ortenau (D)

Höhencamping Königskanzel, Dornstetten (D)

Camperplaats An der Pirminiushalle, Hornbach (D)

Reisemobilhafen Den Heyberg, Kevelaer (D)