Noorwegen – 2015

geplaatst in: Camperreizen | 0

Op vrijdag 12 juni jl., onze eerste dag van de vakantie, reden we door naar de camperplek in Kaltenkirchen, waar we heerlijk hebben gegeten in het nabij gelegen Griekse restaurant Thassos. De volgende dag reden we door Denemarken in. Hier verliep de dag iets anders dan we in gedachten hadden, omdat we een technisch mankement aan de camper hadden. De Deense wegenwacht gaf ons ´the all clear´om toch door te rijden, zodat we op maandag onze boot konden halen naar Langesund. Maar we kregen wel het advies om de camper in Noorwegen even op de brug te laten zetten en na te laten kijken.

Bye bye Hirtshals!

Eind van de middag kwamen we aan op de Deense Hjarbæk Fjord Camping, op de route naar Hirthals. Het was niet koud, maar wel een beetje regenachtig vandaag. ´s Avonds tussen de buien door even over de camping gewandeld en naar het water gelopen. Zondag 14 juni verlieten we rond 10.30 uur de camping en reden we naar Hirthals, naar de camperplek Doggerbanke, vlakbij de veerboot. Erg winderig vandaag, dus dat belooft wat voor de bootreis van morgen, waar ik (Mariëlle) toch altijd een beetje tegenop zie.

In Hirthals een beetje gewinkeld en lekker geluncht met ‘fish and chips’. We zijn een beetje op tijd naar bed gegaan, want de wekker ging om 6.50 uur (!). We waren om 7.30 uur bij het de check in van de boot en verlieten even over negen de haven van Hirthals. Een hele luxe boot, waar we ons 4,5 uur op moesten vermaken. De wind was nog steeds hard en dat was goed te merken op zee! Rond half twee reden we de boot af en op naar de dichtstbijzijnde garage. In deze garage kon men ons niet verder helpen, maar er werd wel een rondje gebeld waar we dan wel terecht konden. Dat was in Sandefjord, waar de camper op de brug werd gezet en nagekeken. Geen ernstige gebreken en zeker geen reden om onze reis af te breken of te verkorten. Advies: lekker genieten in Noorwegen en thuis de reparatie laten doen. Goed nieuws dus en we vervolgden opgelucht onze reis. En de kosten van dit garagebezoekje moeten we maar vooral snel vergeten…

Sporvann, Siljan

We reden naar het dorpje Siljan, waar we de onverharde weg op reden richting Sporevann, een prachtige gratis plek aan een meer, waar nog 1 andere camper stond. Toevallig degene die al naast ons stond in Hirthals. Kleine wereld! Het was heerlijk weer, dus buiten gegeten en lekker buiten genoten van de laag-overvliegende zwaluwen. Na een rustig nachtje hebben we uitgebreid ontbeten en in de omgeving een wandelingetje gemaakt. Omdat er slecht weer werd voorspeld (regen), besloten we dit prachtige plekje toch maar te verlaten, dit in verband met de onverharde 8 km lange weg die hier naar toe leidt. Onze volgende bestemming was Onsakervika camping dat aan Tyrifjorden ligt. Het was prachtig weer en het bleef zonnig, dus we konden tot 21.30 uur buiten blijven zitten.

Maar woensdag kwam de voorspelde regen dan toch. We reden verder via nationaal park Jotunheimen, waar nog heel veel metershoge sneeuw lag! En we zagen een kudde wilde rendieren, zo mooi om te zien! Het weer werd steeds beter en zonniger. Er lag te veel sneeuw om op de camperplek in Jotunheimen te blijven, dus na een bezoekje aan de Ridderspranget (=riddersprong) reden we door naar Otta camping. Donderdag reden we richting Åndalsnes, met een tussenstop bij diverse watervallen, zoals Slettafossen, langs de Trollveggen, die in de bewolking lag. In Åndalsnes word de haven gerennoveerd, waardoor de camperplaats aan het water niet meer bestond. We zijn doorgereden naar een gratis camperplek 4 km verder bij Isfjorden.

Trollstigen

De volgende dag was het zover: we reden de Trollstigen! Prachtige weg, waar de dashcam veel mooie filmpjes schoot. En natuurlijk mooi foto’s gemaakt op het uitzichtpunt helemaal boven. Indrukwekkend!

We reden door naar Ålesund, waar we nog precies 1 plaatsje aan het water vonden. Een gelukje, aangezien we er pas om 16.30 uur aankwamen. Prachtig uitzicht over het water en allemaal gezellige mensen om ons heen. Dus met een wijntje/whiskey genoten van de gesprekken en het uitzicht.

Zaterdag 20 juni: we reden naar Runde. Een bestemming waar ik me al het hele jaar op had verheugd! De rit naar Runde was mooi en op de (kleine) Goksöyr Camping kregen we weer een plekje aan het water, waar de scholeksters net kleintjes hadden en ook de Eidereenden met kleintjes in de weer waren. Na de lunchgingen we op weg: vanaf de camping loop je helemaal omhoog, om aan de andere kant van het eiland te komen, waar de papagaaiduikers nestelen en de Jan-van-Genten-kolonie zich bevindt. Helaas waren de paden bijna onbegaanbaar door het vele (smelt)water (van de grote hoeveelheden sneeuw die nog laat in het jaar

Vogels kijken op Runde

in Noorwegen zijn gevallen). Onmogelijk om jezelf hier droog te houden, dus negeerden we onze natte kleding maar en liepen we stug door. Toen we aan de andere kant van het eiland kwamen, was het zeer de moeite waard: wat een uitzicht en ook nog jonge Europese zeearenden die we konden zien! De papagaaiduikers vlogen in en uit hun holen tussen de rotsen, dus die waren heel moeilijk te zien. Maar de Jan-van-Genten-kolonie was zeer indrukwekkend! We bleven een paar uur ademloos kijken. Runde was het ‘hoogste punt’ van onze reis, dus vanaf nu reden we weer terug in Zuidelijke richting. Eerst naar één van onze favoriete bestemmingen: Oldevatn Camping, waar we een paar dagen zijn gebleven. Heerlijk weer en lekker de fjord op geweest met roeiboot en waterfiets.

Dinsdag 23 juni deden we nog wat boodschapjes in Olden, waarna we doorreden naar Balestrand. Via de prachtige Gaularfjellet, waar ook weer veel sneeuw lag en nog even gestopt bij de watervallen Vallestadfoss en Likholefossen. Het weer was prachtig en we kwamen om kwart voor vijf aan op Sjøtun Camping in Balestrand. Het was de bedoeling om hier een boottocht te gaan doen, maar na informatie te hebben ingewonnen bij de plaatselijke VVV, hebben we hier toch vanaf gezien. Noorwegen is natuurlijk een duur land, maar deze prijzen gingen ons echt te ver (80-100 euro per persoon).

Sneeuwwallen langs de Gaularfjellet

De volgende dag via het stavkirkje van Hopperstad, een van de oudste van Noorwegen, en via Tvindefossen naar Herand gereden. Hier is een camperplaats aan de haven. Toen we hier stonden, kwamen er veel mensen rond de camper staan en voetballen en dat vonden we niet heel prettig. Vervolgens wilden we ons om 22.30 uur klaarmaken voor de nacht, toen er op de deur werd geklopt. Het was een No(o)rse man, die in het huis naast de camperplek woonde en vond dat we te dicht bij zijn huis stonden. Tja, dit is nu eenmaal een officiële camperplek, maar de lokale bevolking is hier duidelijk niet blij mee. Om verder gezeur te voorkomen, hebben we deze camperplek maar weer verlaten. Zonde van het stageld, maar hier hadden we geen zin in. Aangezien het inmiddels 23 uur was, wilden we niet te ver rijden, en zijn we gestopt op de eerste de beste parkeerplaats naast de weg naar Odda. Op dit soort plaatsen staan we liever niet, maar we hadden nu niet echt een keus.

Donderdag 25 juni was een natte dag en we reden naar de camperplaats van Skånevik, een heel klein plaatsje, maar een leuke camperplaats, die nog in aanbouw is. De volgende dag doorgereden naar de Grindafjord Camping, een camping gebouwd op de rotsachtige kust aan Grindafjord. We hadden een prachtig, rustig plekje aan het water, waar het in de loop van de middag steeds drukker en voller werd. Blijkbaar

Zonsondergang aan de Grindafjord

werd op de camping op zaterdag de Noorse midzomer (Sankt Hans) gevierd, waardoor de camping afgeladen vol was. Prachtige zonsondergang vrijdagavond en zaterdag verder gereden naar Stadscamping Mosvangen, bij Stavanger. We hebben rondgewandeld en rondgekeken in Stavanger, waar enorme cruiseschepen in de haven lagen. Stavanger is de op 3 na grootste stad van Noorwegen. De stadscamping zelf is geen aanrader (oud en een beetje viezig), maar wel op loopafstand van de stad. Voor ons was 1 nachtje voldoende.

Zondag 28 juni naar Månafossen, waar een mooie waterval te bezichtigen is en voor 20 kronen mag je hier met de camper ook overnachten. Overdag heel druk, maar ’s avonds heerlijk rustig. De klim naar de waterval is wel heftig voor iedereen die niet Noors is. Onze een-na-laatste camping was Neset Camping, waar we een paar dagen bleven. Een prachtig schiereiland voor campers op deze camping, waar je heel mooi staat, aan het water. De eigenaar spreekt Nederlands en geeft ‘elandensafari’s’. Dat wilden we natuurlijk wel eens meemaken en om 23 uur ’s avonds in het busje gestopt op zoek naar elanden. Onderweg nog gestopt bij een nest visarenden en inderdaad een paar elanden kunnen zien. Aparte dieren zijn het!

Neset Camping aan de Byglandsfjord

Natuurlijk ook een bezoek gebracht aan de Mineralsti, en nog een paar mooie mineralen gevonden, amazoniet, rookkwarts, bergkristal en veldspaat. We verbleven onze laatste nacht in Noorwegen op een camping nabij Kristiansand: Bjønndalen Camping, een eenvoudige camping, waar we gebruik mochten maken van de kano’s en roeibootjes.

Donderdag 2 juli namen we de boot van Kristiansand naar Hirthals en reden we door naar de camperplek bij Kolding. Hele leuke camperplek aan de haven, waar we zeker vaker gaan komen. Nog een laatste nachtje in Nordhorn doorgebracht, op de mooie camperplek en daarna door naar huis gereden.

Links naar de vetgedrukte locaties in dit verslag:

CP Holstentherme, Kaltenkirchen (D)

Hjarbæk Fjord Camping (DK)

CP Doggerbanke, Hirtshals (DK)

CP Sporevann, Siljan (N)

CP Parking Isfjorden (N)

CP Hjelsetgården Bobilparkering, Ålesund (N)

Goksöyr Camping, Runde (N)

Oldevatn Camping, Olden (N)

Sjøtun Camping, Balestrand (N)

CP Gjestehuset Fjordresidensen, Skånevik (N)

Camping Grindafjord Feriesenter (N)

Mosvangen Camping, Stavanger (N)

CP Månafossen og Friluftsgarden Mån, Dirdal (N)

Neset Camping, Byglandsfhord (N)

Bjønndalen Camping, Vennesla (N)

CP Kolding Lystbådehavn, Kolding (DK)

CP Vechtesee, Nordhorn (D)